Westander trea på lönetopplistan

JKL, Kreab och Westander var under 2011 de tre pr-byråer som hade de högsta lönekostnaderna per anställd bland de största pr-byråerna. Westander nådde därmed sitt lönemål att tillhöra topp tre bland de stora pr-byråerna.

– Westanders timpris på 1 800 kronor gör att vi kan erbjuda våra anställda såväl balans i livet som en god lön, kollektiv bonus och tjänstepensionen ITP. Med lönemålet att vara topp tre i lönekostnader per anställd vill vi bidra till en ökad höglönekonkurrens om kompetenta och engagerade konsulter, säger Westanders vd Patrik Westander.

Enligt Affärsvärldens årliga konsultundersökning Konsultguiden var det totalt 23 pr-byråer som 2011 hade en byråintäkt över 25 miljoner kronor. Därmed uppfyllde byråerna analysföretaget Regis kriterium för ”stora pr-byråer”. Så här ser topplistan ut gällande lönekostnader per anställd för de stora pr-byråerna:

1. JKL: 1 279 tkr
2. Kreab Gavin Anderson: 1 074 tkr
3. Westander: 1 014 tkr
4. Gullers Grupp: 982 tkr
5. Hallvarsson & Halvarsson: 971 tkr
6. Grayling: 951 tkr
7. Springtime: 906 tkr
8. Diplomat Communications: 888 tkr
9. Prime: 842 tkr
10. Intellecta: 762 tkr

Se Guldbolag.se för lön per anställd. Lön per anställd utgår från årsredovisningen och beräknas som löner, andra ersättningar inklusive pensionskostnader och sociala kostnader dividerat med medelantalet anställda.

Pressmeddelanden 2012