Westander utser Hetast i Almedalen

På fredag den 8 juli delas priset Hetast i Almedalen 2016 ut till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under årets Almedalsvecka.

Vem lyckades bäst med att få ut sitt budskap under Almedalsveckan? Vad blev veckans samtalsämne och vilken fråga dominerade i traditionella och sociala medier?

För tionde året i rad delar pr-byrån Westander ut priset Hetast i Almedalen. Vinnaren utses av en jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringsliv.

Alla är välkomna att nominera kandidater till priset Hetast i Almedalen fram till kl 11.00 på torsdag den 7 juli. Nominera genom att fylla i ett enkelt formulär på www.hetastialmedalen.se.

Media är varmt välkomna att närvara vid prisutdelningen.

Tid: Fredag den 8 juli kl 9.30.
Plats: Vinterträdgården på Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6, Visby.

Juryn för Hetast i Almedalen 2016
• Albin Falkmer, kommunikationschef, Samhall
• Johanna Ragnartz, vd, Håll Sverige Rent
• Johannes Krunegård, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
• Karin Zingmark, marknadschef, Microsoft
• Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
• Stina Morian, opinionsrådgivare, PromeMorian

Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen

• 2015 utsågs Cancerfondens #skuggakuten, som under veckan stillsamt talat Almedalens språk och uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer.

• 2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.

• 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.

• 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

• 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

• 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

• 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

• 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

• 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Pressmeddelanden 2016

Visa fler