15 storföretag lovar vara fossilfria / Vattenfall gör ny fossil investering

4 – 10 februari 2017

15 storföretag lovar vara fossilfria rekordsnabbt
15 företag inom Hagainitiativet lovade i veckan att de ska vara fossilfria redan 2030 – om politikerna ger dem rätt förutsättningar.

– Hagaföretagen visar att det går att minska utsläppen med bibehållen lönsamhet och tagna marknadsandelar, säger Nina Ekelund på Hagainitiativet, enligt Svenska Dagbladet.

Vattenfall i mångmiljardförlust – och gör ny fossil investering
Vattenfall gjorde en förlust 2016 på 26 miljarder kronor. Det var fjärde året i rad som bolaget gick back, skriver Dagens Nyheter.

Den största delen av förlusten beror på nedskrivningar för försäljningen av brunkolsverksamheten. Men den kvarvarande delen av verksamheten gjorde ett minusresultat på 2,1 miljarder kronor, skriver Svenska Dagbladet.

Vattenfall meddelade även att man investerar cirka 3 miljarder kronor i ett nytt kraftvärmeverk i Berlin. Bioenergitidningen uppmärksammade att värmeverket är fossilt, det ska eldas med naturgas. Kjell Andersson på Bioenergitidningen undrar i en kommentar ”vad som hände med tidigare planer på att satsa på biobränslen i Berlin”.

PM Nilsson, politisk redaktör på Dagens Industri, kommenterar i ledaren Skarp varning för fossila företag Vattenfalls förlust. Han skriver om ”enorma risker som tornar upp sig i alla sektorer som har stora investeringar i fossil teknik, framför allt energi- och fordonsindustri”.

Den tredje nyheten från Vattenfall i veckan var att man ska byta ut sina 3 500 tjänstebilar till elbilar.

– I och med beslutet att omvandla vår fordonsflotta bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi vill också föregå med gott exempel för andra företag, säger Martijn Hagens, ansvarig för E-mobility inom Vattenfall, enligt Veckans Affärer.

Vattenfalls 3 500 tjänstebilar ska bytas till elbilar. Foto: Olle Linder.

Fossilt kan peaka redan 2020
Den snabba utvecklingen inom grön teknik gör att omställningen från fossila bränslen kan gå betydligt snabbare än vad oljeindustrin räknar med. Det visar en ny rapport, skriver Aktuell Hållbarhet.

Fler klimatnyheter

Dagens Industri: Priskollaps slår mot vindkraften – Baylan kommenterar

Miljö & Utveckling: Så vill regeringens utredare skapa en cirkulär ekonomi

Altinget: Press på att göra europeiska utsläpp dyrare