Brittiska parlamentet utlyser klimatnödläge

Parlamentet i Storbritannien har utlyst ett miljö- och klimatnödläge med omedelbar verkan. Detta efter att oppositionsledaren Jeremy Corbyn, partiledare för Labour, lagt fram en motion som antagits av parlamentet, rapporter BBC.

I motionen uppmanas Storbritanniens regering att anta mål om nettonoll utsläpp innan 2050, införa nya mål för förnybar energi och att inom sex månader komma fram med en plan för en cirkulär ekonomi.

Några timmar senare presenterade den brittiska regeringens officiella klimatrådgivare, Committee on Climate Change (CCC), ett förslag om att Storbritannien ska anta ett mål om nettonoll utsläpp till år 2050. I en rapport som CCC presenterade framgår det att det krävs drastiska politiska åtgärder för att landet ska kunna nå målet till mitten av århundradet, enligt BBC.

– Det är ett bra första steg eftersom det skickar en tydlig signal om att vi befinner oss i en kris och att det måste vara vår första prioritet. Jag hoppas att de andra brittiska politiska partierna stödjer förslagen och att politiska partier i andra länder följer efter, säger Greta Thunberg enligt Dagens Industri.

Fler klimatnyheter

Svenska Dagbladet: Tinande permafrost hotfullare än väntat

ETC: De gröna lanserar en ny plan för att omforma EU

Dagens Industri: Björklund rasar mot Moderaternas kärnkrafts-nej