Debatt om att sluta flyga blossade upp / Centerpartister: ”Kött hotar inte klimatet”

Debatt om att sluta flyga blossade upp i veckan

Foto: Daniel Asplund/Swedavia.

Den senaste veckan har en debatt om att avstå flygresor fått fart. Tidigare har kändisar som Malena Ernman, Björn Ferry och Heidi Andersson berättat om att de avstår flygresor, men nu flyttade debatten på allvar in i traditionella medier.

För någon vecka sedan skrev Expressens kulturskribent Jens Liljestrand krönikan Jag är trött på att visa mitt barn en döende värld. Tre dagar senare skrev den liberala skribenten Isobel Hadley-Kamptz om att hon sedan 1,5 år landat i att hon av klimatskäl inte längre vill flyga. ”Den största enskilda sak som människor kan göra själva för att minska uppvärmningen är att flyga mindre, endast överträffat av att skaffa färre barn”, skriver hon i Expressen.

I veckan följde sajten Kit upp med artikeln Skäms du för att du flyger nu igen?, där artikeln undrar: ”Kommer privatflyget bli måltavla för nästa sociala revolution?” I Dagens Nyheter skrev psykologen Jonas Mosskin om sitt dåliga samvete över sina flygresor.

Det här fick Svenska Dagbladets reporter Josefin Holmström att skriva krönikan Medelklassens debatt om flygvägran osar av klassförakt. Både Sveriges Radios Studio Ett och SVT:s Aktuellt följde upp med debatter.

All denna mediebevakning ledde till att Supermiljöbloggen publicerade ledartexten Valet 2018 måste handla om flyget.

Centerpartister: ”Kött hotar inte klimatet”

Sju centerpartister från Västsverige skrev i veckan debattartikeln Kött hotar inte klimatet i GT/Expressen. I artikeln skriver de bland annat:

”I dag påstår vissa debattörer att intag av kött är dåligt för klimatet. Vi menar att kossan är en förutsättning för en positiv utveckling och en inriktning mot en cirkulär ekonomi.”

Artikeln väckte många reaktioner. Repliker kom från såväl Köttfri Måndag som från Feministiskt initiativ.

Även Expressens ledarredaktion reagerade. I artikeln Centerpartister låter som klimatförnekare skriver tidningen:

”Det värsta med artikeln är dock det nedlåtande sätt på sätt på vilket centerpartisterna förkastar klimatforskningen. Den stora grupp forskare som påtalar köttkonsumtionens skadliga effekter avfärdas som ’vissa debattörer’.”

I en slutreplik skriver centerpartisterna:

”Att byta ut mat med högre klimatpåverkan mot närproducerad mat med höga klimathänsyn som levererar ekosystemtjänster är ett viktigt sätt att ta globalt ansvar.”

Löfbergs: ”Sluta slänga var tredje kopp i slasken”

Svenskarna häller ut var tredje kopp kaffe i vasken – mer än 300 miljoner liter varje år.

– Vårt älskade kaffe hotas av klimatförändringar. Produktionen av kaffe riskerar att halveras till år 2050 om vi inte lyckas hejda utvecklingen, säger Löfbergs vd Lars Appelqvist till Expressen Klimat.

Han uppmanar därför kaffedrickare att dra ner på onödig konsumtion.

Fler klimatnyheter

Dagens Nyheter: Sverige riskerar halka efter i hållbarhet