EU enas efter långkörare om lastbilsutsläpp / 25 bolag ansvarar för en femtedel av de globala koldioxidutsläppen

EU enas efter långkörare om lastbilsutsläpp
Trots tuffa förhandlingar mellan branschen och politikerna har EU:s lagstiftare för första gången enats om vilka utsläppskrav som ska gälla för tunga fordon, rapporterar Sydsvenskan. Till år 2025 och år 2030 ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent respektive 30 procent, jämfört med 2019 års nivåer. Det är i linje med vad den svenska fordonsindustrin förespråkat.

– Ska vi nå våra klimatmål och åtaganden i Parisavtalet så måste vi få ner utsläppen från transporter. Vi inom industrin gör omställningen mot elektrifiering och biodrivmedel. Vi kommer att göra vad vi kan, men industrin kan inte göra det här själva, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden, till Sydsvenskan.

Enligt Miljöminister Isabella Lövin (MP) är överenskommelsen välkommen, men inte tillräcklig.

– Det är viktigt med långsiktiga spelregler som driver på för en hållbar utveckling. Samtidigt hade vi från Sveriges sida velat se skarpare mål för att lättare kunna leva upp till våra klimatlöften

Beslutet måste godkännas i EU-parlamentet i en omröstning i mars.

25 bolag ansvarar för en femtedel av de globala koldioxidutsläppen
En ny rapport visar att de 25 största utsläppande bolagen står för en femtedel av de globala koldioxidutsläppen, rapporterar Aktuell Hållbarhet. Värst av alla är en statskontrollerad energijätte.

Granskningen visar att det blir allt vanligare att företag redovisar utsläppen från hela värdekedjan, scope 3, som inkluderar utsläpp såväl uppströms som nedströms. 2011 var det bara 15 procent av de 250 största utsläpparna som rapporterade scope 3, och 2017 hade andelen stigit till 52 procent.

– Vi pratar kanske för lite om de riktigt stora utsläppande företagen. Det är helt avgörande att få med dem i omställningen. Och nu verkar många av bolagen faktiskt se att klimatfrågan inte längre går att ignorera, säger Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet till Dagens Industri.

Fler klimatnyheter

Metro: Här är konserthuset som slutar flyga in artister: ”Vi är en del av problemet”

Expressen: Världsnaturfonden klimatutmanar kommuner

DI Hållbart Näringsliv: ”Företag har 1000 dagar på sig att ställa om”

Aktuell Hållbarhet: Nära hälften av svenska företag upplever ett ökat tryck från medarbetarna i hållbarhetsarbetet

Aktuell Hållbarhet: SDG-washing kan komma att straffa sig

ETC: Så mycket koldioxid släpper din långflygning ut

Katrineholms-kuriren: Avgaslösning minskar koldioxiden

SVT Nyheter: Thunberg demonstrerar i Bryssel – tillsammans med andra barn

Expressen: Eleverna hyllar skolan – efter köttbeslutet

SVT Nyheter: Klimatförändringar ger nederländska tävlingar i Luleå

Veckans Affärer: Oljejätten BP tror att sol, vind och vatten dominerar år 2040

SVT Nyheter: Klimatförändringarna tros ha utrotat däggdjur

Aktuell Hållbarhet: Fossilbolag belönar ledningen för ökad fossilutvinning

Veckans Affärer: Bill Gates: Klimatkrisen tacklas bättre med innovationer än förbud

Omvärlden: Nigeria: Klimatet driver landets dödligaste konflikt

Dagens Industri: Ikea pumpar in miljarder i vindkraftspark

Sydsvenskan: Grönlands smältande is kan ge export av sand

Debatt, Svenska dagbladet: ”Fel att offra betesmark i Sverige av klimatskäl”

Debatt, Aftonbladet: Miljöpolitiken ska inte slå mot landsbygden

Debatt, Sydsvenskan: ”Att äga kommer inte längre att vara lika viktigt.”

Ledare, Expressen: Även högern borde applådera Gretas kamp

ZME Science: Pioneers of climate science win “Nobel” prize for environment

Veckans klimatnyheter 2019

Visa fler