Europaparlamentet kräver höjda klimatmål till 2030 / Riksdagsbeslut krävs för att nå FN-mål

Europaparlamentet kräver höjda klimatmål till 2030
Europaparlamentet röstade i torsdags igenom en kraftig skärpning av EU:s kortsiktiga klimatmål, rapporterar Kristianstadsbladet. Målet för minskade utsläpp fram till år 2030 höjs från dagens 40 procent till 55 procent.

– Det viktigaste är att parlamentet är enigt om att vi ska nå klimatneutralitet 2050, och att vi äntligen banat väg för hur vi ska nå dit. I den här resolutionen höjer vi ambitionerna, och säger att vi behöver revidera lagstiftning och klimatmål under nästa mandatperiod så att vi kan höja de här målen, till exempel, säger EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) till tidningen.

Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, anser att höjningen av målet är en milstolpe:

– Mycket välkommet att Europaparlamentet idag tog ställning för att öka EU:s 2030-mål till 55 %. FN:s klimatpanel IPCC har varnat för vilken katastrof som väntar om vi inte agerar nu. Därför är det viktigt att vi sätter hård press på kommissionen och medlemsländerna. Vi kan inte fortsätta skjuta den gröna omställningen på framtiden – vi måste öka klimatambitionerna nu, säger Jakop Dalunde i ett pressmeddelande.

Riksdagsbeslut krävs för att nå FN-mål
Ett särskilt riksdagsbeslut krävs om Sverige ska kunna nå FN:s hållbarhetsmål till 2030. Det slår Agenda 2030-delegationen fast i sitt slutbetänkande, rapporterar SVT Nyheter.

Betänkandet, som lämnades över till miljöminister Isabella Lövin vid ett seminarium, innehåller flera förslag på hur FN-målen ska uppnås. Det viktigaste, enligt delegationen, är att riksdagen beslutar om ett nationellt mål för genomförandet av Agenda 2030. Syftet är att få till långsiktighet och bred politisk förankring i arbetet. Kritiker har sagt att målen är orealistiskt högt satta, men Isabella Lövin anser inte det.

– Det hela kan låta orealistiskt, men vad är alternativet? Agenda 2030 är en vägvisare, säger hon till Aftonbladet.

Fler klimatnyheter

Dagens Nyheter: Naturvårdsverket: Skarpa och snabba åtgärder krävs för att nå klimatmål

Dagens Industri: Bilismen väntas öka trots klimatmål

Dagens Nyheter: SOK testar vegetarisk mat för skidskyttarna: ”Riktigt puckat”

Dagens Industri: SAS-vd:n om flygets klimatproblem – ”Köp mindre taxfree”

Tidningen Syre: L vill ta bort vetot i EU för klimatbeslut

Aktuell Hållbarhet: Sasja skriver känslosamt brev till Greta

Sveriges Radio: Gruppen vill göra Gnesta till Sveriges bästa klimatkommun

Debatt, SVT: ”Vi är flera miljöpartister som vill ha mer kärnkraft”

Debatt, Dagens Nyheter: ”Vi klimatforskare stödjer Greta och skolungdomarna”

Debatt, Svenska Dagbladet: ”Bygg inte fler motorvägar eller flygplatser”

Debatt, Dagens Samhälle: Miljömålen äventyras – med tillstånd!

Debatt, Svenska Dagbladet: ”Nej, FN:s klimatpanel förordar inte kärnkraft”

Ledare, Dagens Industri: Världen blir grönare

NPR: It’s 2050 and this is how we stopped climate change