Få svenskar kan tänka sig att avstå från att flyga utomlands / SVT-expert åker 1 300 mil med tåg

2 – 9 november

Få svenskar kan tänka sig att avstå från att flyga utomlands
96 procent av svenskarna uppger att de är beredda att göra livsstilsförändringar för att minska sin klimatpåverkan. Men förhållandevis få kan tänka sig att avstå från att flyga utomlands. Det visar en ny undersökning, skriver Aktuell Hållbarhet.

Enligt undersökningen som genomförts av Sifo, på uppdrag av resebyrån Ticket, kan en överväldigande majoritet av svenskarna tänka sig att förändra sitt beteende för att värna om klimatet. Oftast handlar det om mindre förändringar i vardagen. När det kommer till det som uppfattas som större uppoffringar, som att avstå från utlandsresor eller shoppa mindre, är förändringsviljan betydligt mindre.

SVT-expert åker 1 300 mil med tåg till världscups-tävlingar
Den tidigare skidskytte-stjärnan Björn Ferry tar sin kamp för klimatet till en ny nivå i vinter. SVT-experten väljer att ta tåget från Storuman till tävlingarna i Italien och Slovenien, skriver SVT Sport.

– Jag har inte flugit på två år men nu kom jag till punkten att antigen säga upp mig eller ta mig till tävlingarna utan flyga. Vi satte upp som familjemål för några år sedan att bli fossilfria år 2025 så jag måste ta konsekvenserna av mina mål. Vi vill undersöka om den hållbara livsstilen finns och är eftersträvansvärd. Det tar ungefär två dagar att ta sig dit och två att ta sig hem, säger han till SVT Sport.

Bottenbetyg för svenska banker inom skatteflykt, klimat och jämställdhet
Svenska banker ställer för få krav på företagen som de årligen investerar i. Det slår Fair Finance Guide fast i sin senaste granskning av bankernas hållbarhetsarbete.

– De stora bankerna ställer sig i genomsnitt bara bakom drygt hälften av de internationella principerna för hållbarhet och samhällsansvar i sina investeringar. Det innebär i praktiken att de kan fortsätta investera kundernas pengar i klimatvärstingar som kolkraft eller oljeutvinning i Arktis, trots att de lovar att investera ansvarsfullt, säger Jakob König, projektledare för Fair Finance Guide, till Dagens Nyheter.

Fler klimatnyheter

Ny Teknik: Sveriges största solpark börjar byggas

SVT Nyheter: Mångmiljardbygge fördubblar koldioxidutsläppen

24 Uppsala: Second hand-kedjan blir en motpol till Black Friday