Forskare vill se skatt på biobränslen från skog – möts av bred kritik
Regeringen bör införa koldioxidskatt för biobränslen från skogen och skapa styrmedel som leder till att mer skog får stå kvar. Det skriver Göran Englund, Stig-Olof Holm, Bengt-Gunnar Jonsson och David van der Spoel, forskare i ekologi och molekylär biofysik på DN Debatt.
De argumenterar att det på kort sikt inte spelar någon roll om koldioxiden kommer från fossila bränslen eller från biobränslen, eftersom atmosfären inte gör skillnad på koldioxidmolekylernas ursprung. Den potentiella klimatnyttan av minskad skogsavverkning är enorm, anser forskarna.
Artikeln kritiseras i flera repliker, bland annat av två SLU-forskare i artikeln Skogsbruk bidrar till att vi uppnår klimatmålen. Där skriver de: ”Skogsförrådet har fördubblats, samtidigt som vi har haft ett mycket aktivt skogsbruk. Det som hänt med avverkade ytor är helt enkelt att den nya skogen växt snabbare och ackumulerat mer kol än den gamla skogen.”
Kjell Andersson från Svebio resonerar på liknande sätt i sin replik Skogsavverkning är en förutsättning för hög klimatnytta.
Anders Wijkman och Mattias Goldmann skriver i en annan replik att ”Förslagen går på tvärs mot nya IPCC-rapporten”.
I artikeln Problemet med träden är att de är runda argumenterar Gunnar Wetterberg för att det är bra att skogsnäringen hittar allt fler användningar för trädets alla delar.
I sin slutreplik skriver de fyra forskarna att klimateffekterna av skogsbruk bör fokusera på de närmaste 10–30 åren och inte på 60–120 år.
Fler klimatnyheter
Sveriges Radio: Klimatfrågan högst på agendan i Tyskland
Svenska Dagbladet: SSU: Förbjud bensin och stäng av kärnkraft
Travel News: SAS öppnar direktlinjer till nya flygplatsen i Sälen
Ny Teknik: Oslo ska minska utsläppen med 95 procent på 10 år
SVT Nyheter: Destination Gotland investerar i två gasfärjor
Dagens Industri: Företagens inköp av förnybar energi växer på global nivå
SVT Nyheter: Glesare postutdelning ger ökade utsläpp
Landlantbruk: Kuylenstierna: Gröna näringarna en del av lösningen
Dagens Industri: Volvo ökade utsläppen från nya bilar mest
Svenska Dagbladet: ”Sverige borde ta efter Curitibas busstrategi”
Debatt, Travel News: Turistbussen nyckeln till resenäringens klimatomställning
Debatt, Ny Teknik: Enda chansen är att stoppa utvinningen av kol, olja och gas
Debatt, Svenska Dagbladet: Utlysa klimatnödläge är fel väg att gå
Debatt, Norran: Mer etanol i tankarna för mindre klimatpåverkan