Höga priser på CO2 ger större elexport / USA:s miljöchef tror inte CO2 är största orsaken till global uppvärmning

4 – 10 mars 2017

Höga priser på koldioxid ger större svensk elexport
Priserna på utsläppsrätter för koldioxid och fossila bränslen spelar stor roll för framtidens elmarknad, skriver Energimyndigheten i ett pressmeddelande, baserat på en ny rapport. Slutsatsen är att höga priser på koldioxid ger mer förnybar elproduktion och större export av svensk el.

Energiöverenskommelsens mål är bland annat 100 procent förnybar el till 2040 och att Sverige ska kunna vara nettoexportör av el även på längre sikt. Energimyndighetens scenarier visar att delar av Energiöverenskommelsen kan vara svår att uppnå vid för låga prisnivåer på utsläppsrätter och fossila bränslen.

– Lägre priser på fossila bränslen och utsläppsrätter leder till ett lägre elpris, vilket minskar incitamenten för framtida investeringar i elproduktion. I våra långsiktiga scenarier med låga elpriser kan Sverige få problem att nå målet om 100 procent förnybar el till 2040, säger Susanne Lindmark vid Energimyndigheten.

USA:s nya miljöchef tror inte koldioxid är största orsaken till global uppvärmning
Koldioxid är inte den största orsaken till global uppvärmning. Det säger Scott Pruitt, ny chef för amerikanska miljömyndigheten EPA, enligt Omni.

– Jag tror att det är mycket svårt att med precision mäta mänsklig påverkan på klimatet, och det är enorma åsiktsskillnader om graden av påverkan, säger han till CNBC och tillägger att debatten och analyserna måste fortsätta.

Pruitts ståndpunkt strider mot Parisavtalet samt mot en rapport som den amerikanska rymdstyrelsen Nasa och vädermyndigheten NOAA publicerade i januari.

Den internationella bilindustrin vill få bort nya utsläppsregler som USA:s miljöskyddsmyndighet införde innan president Trump tog över, rapporterar SR Klotet. Samtidigt visar ny statistik att hälften av alla norska bilar som säljs är el- eller hybridbilar, enligt Breakit.

Fler klimatnyheter

Effekt: Fler vill gå med i Fossilfritt Sverige

SR: Shoppingresor orsakar stor miljöpåverkan

SR: Äldreboende ska göras mer klimatsmart

SvD: OECD-chefen vill se snabbare klimataktion

Extrakt: Klimatskatt på mat – ett sätt att minska utsläppen?

Debatt, Dagens Industri: Frida Wallnor: Kinas städer driver elbilsrevolutionen

Debatt, Dagens Industri, Svante Axelsson: ”Låt städerna slippa bilen”

Debatt, VLT, MP: Styrmedlen för biogas måste ses över

Debatt: Norrländska Socialdemokraten, Energiföretagen Sverige: Värna hållbara energisystem som fjärrvärme