Ländernas klimatlöften räcker inte / Reaktorer stängs i flera länder

24 – 30 juni 2016

Ländernas klimatlöften i Parisavtalet räcker inte
Om uppvärmningen i slutet av seklet ska vara mindre än två grader måste världens länder minska sina utsläpp mycket mer än de lovade i klimatavtalet i Paris i december, enligt en ny studie som Dagens Nyheter rapporterar om.

– Med ländernas nuvarande klimatmål blir temperaturökningen mellan 2,6 och 3,1 grader. Det uppfyller verkligen inte avtalets ambition om att hålla uppvärmningen under två grader, och definitivt inte målet på max en och en halv grad, säger Joeri Rogelj, forskare vid det internationella forskningsinstitutet IIASA utanför Wien i Österrike.

Före klimatförhandlingarna i december förra året lämnade 188 av världens länder in planer för hur de ska minska sina utsläpp av växthusgaser. Joeri Rogelj och hans medarbetare har nu utvärderat planerna i detalj och vad de leder till. Resultaten publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature.

Dagens Nyheter: Ländernas klimatlöften i Paris räcker inte

Nature: Paris agreement climate proposals need a boost to keep warming well below 2 degrees C

Reaktorer stängs i flera länder
Kalifornien, Taiwan och Oskarshamn – det är tre platser där det beslutats att kärnkraftsreaktorer ska stängas.

I Kalifornien har det amerikanska energibolaget PG&E meddelat att man ska stänga delstatens två sista reaktorer och ersätta dem med förnybar energi. Stängningen ska vara klar 2025, men uppgörelsen måste godkännas av lokala myndigheter.

Taiwan har beslutat att stoppa staten av en ny reaktor. Även där ska all kärnkraft vara borta till 2025.

I Sverige har företaget OKG nu beslutat att stängningen av reaktorn Oskarshamn 1 ska påbörjas vid halvårsskiftet 2017. Detta efter att Mark- och miljödomstolen i Växjö fastställt villkoren för avvecklingen.

Sveriges Radio: Kaliforniens sista kärnkraftverk ska stängas

Supermiljöbloggen: Kalifornien stänger sitt sista kärnkraftverk

Ny Teknik: Taiwan avvecklar nybyggd reaktor

Pressmeddelande OKG: Villkor för O1-avveckling tillstyrks i miljödom

Supermiljöbloggen: O1-reaktorn i Oskarshamn stängs om ett år

Al Gore: ”Vattenfalls kol bör stanna i marken”
I veckan twittrade USA:s tidigare vicepresident Al Gore om Vattenfalls brunkol i Tyskland. Hans budskap var att Sverige och Tyskland tillsammans borde se till att Vattenfalls brunkol stannar i marken, skriver Svenska Dagbladet.

Svenska Dagbladet: Al Gore: ”Sverige, säg nej till brunkolsaffären”

Westander lyfter hållbarhetsknuffar i pr-handboken
Nu har vi på Westander lanserat en ny upplaga av pr-handboken. Ett helt nytt kapitel är ”5 tips om hållbarhetsknuffar”.

Hållbarhetsknuffar (nudging på engelska) handlar om att främja beteenden som är till nytta för både individen och samhället. Vi tipsar om hur företag och organisationer kan utforma sin kommunikation för att underlätta för sina målgrupper att agera i linje med deras hållbara värderingar.

Läs hela pr-handboken här.

Övriga klimatnyheter

Svenska Dagbladet: Klimatexpert slår larm efter skånskt extremväder

SVT Nyheter: Satsning på solel i nytt bostadsområde

Byggindustrin: Ny studie om byggandets klimatpåverkan