Moderaterna hoppar inte av energiuppgörelsen / Partierna som får bäst och sämst klimatbetyg i EU

Moderaterna hoppar inte av energiuppgörelsen
Moderaterna har den senaste tiden hotat med att hoppa av energiuppgörelsen om inte en mening i överenskommelsen ändras. Men Moderaterna gör inte allvar av sitt hot att hoppa av energiuppgörelsen, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi vill ha en öppen diskussion om hur vi kan skapa långsiktiga förutsättningar för kärnkraften. Den har börjat på ett konstruktivt sätt i dag, säger Carl-Oskar Bohlin (M) till Svenska Dagbladet.

M vill att målet ska vara att 100 procent av elproduktionen 2040 ska vara fossilfri, i stället för förnybar som formuleringen lyder. Moderaterna anser att den nuvarande skrivningen kan tolkas som att 2040 är ett stoppdatum för kärnkraft, trots att det i överenskommelsen också står att det inte innebär ett stoppdatum och att nya kärnkraftsreaktorer tillåts på de platser i Sverige där det nu finns sådana.

Energiminister Anders Ygeman (S) har svårt att se att Moderaternas krav om att ändra förnybart till fossilfritt som mål för 2040 kommer att accepteras.

– Jag tror att om man har en överenskommelse så går det inte bara att rycka ut den ena delen. Det som är styrkan i den här överenskommelsen är att den förenar de som har en mer positiv syn på kärnkraft med de som har en mer skeptisk syn. Det är grundbulten i överenskommelsen, säger Ygeman till Svenska Dagbladet.

Partierna som får bäst och sämst klimatbetyg i EU
Vänsterpartiet rankas i toppen bland de partier som får högst betyg för sitt klimatarbete i EU-parlamentet. Det visar en ny rapport från Europas ledande icke-statliga koalition mot klimatförändringar, Climate Action Network (CAN) Europe.

Enligt rapporten får majoriteten av EU:s politiska grupper väldigt låga betyg, där partier långt ut på högerkanten dominerar. Moderaterna och Kristdemokraterna får sämst betyg bland de svenska partierna med motiveringen att ”de misslyckas med att erkänna det kristallklara meddelandet från klimatforskare världen över.”

Fler klimatnyheter

Dagens Nyheter: Skog motsvarande en yta av 30 fotbollsplaner skövlas varje minut

Aktuell Hållbarhet: Tredje gången gillt för Helsingborg

Enköpings-Posten: Oro finns för fortsatt värme och torka