Nya miljökrav på flygindustrin / Utsläpp från vägtrafiken ökade 2018 – klimatmålen 2030 allt mer avlägsna

Nya miljökrav på flygindustrin
En minskning med 25–30 procent av koldioxidutsläppen från flyget i Sverige kan bli verklighet om utredningen för att främja biobränslen får igenom sina förslag. Då införs en reduktionsplikt för både inrikes- och utrikesflyget från 2021, med mål om 30 procents inblandning år 2030, rapporterar Dagens Industri Hållbart Näringsliv.

Enligt utredningens förslag stegras nivåerna i reduktionsplikten från 2021 fram till 2030. Under introduktionsåret handlar det om en inblandning på 1 volymprocent biobränsle, år 2025 är målet att ha nått 5 procent, för att därefter trappa upp rejält till 30 procent år 2030. Men reduktionsplikten kommer inte att lösa alla flygets problem.

– Man får avsevärt mindre klimatpåverkan. En del kommer att tycka att vårt förslag är mesigt. Men det handlar om den bristande tillgången på biodrivmedel och den tid vi bedömer det tar att få upp volymerna. Vi vill inte införa krav som det inte går att leva upp till, säger Maria Wetterstrand, som är regeringens särskilda utredare om styrmedel för att minska utsläppen från flygen, till Dagens Nyheter.

Resenäringen ställer sig positiva till utredningens förslag om reduktionsplikt.

– Ökad användning av biobränsle är en av de viktigaste åtgärderna för att flyget ska bli fossilfritt och därmed minska sitt klimatavtryck. Hela branschen väntar på att produktionen av biobränsle ska ta fart, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, till Dagens Infrastruktur.

Utsläpp från vägtrafiken ökade 2018 – klimatmålen 2030 allt mer avlägsna

Utsläppen från vägtrafiken har ökat – helt på tvärs med gällande klimatmål. Trafikverkets årsrapport för 2018 visar att det är ökad lastbilstrafik och minskad mängd biodiesel som ligger bakom, rapporterar Dagens Nyheter.

De samlade utsläppen från vägtrafiken steg med 76 000 ton eller närmare tre procent. Det motsvarar en uppgång med 0,5 procent från året före. Enligt klimatmålet som riksdagen spikat ska utsläppen från trafiken ha minskat med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 års nivåer.

Statsminister Stefan Löfvén menar att utvecklingen är oroande.

– Det här är en mycket illavarslande utveckling. Vad vi måste göra är att föra över mer transporter till både järnväg och sjöfart. Vi måste få ner utsläppen men samtidigt måste vi göra det så att inte den enskilda människan på landsbygden tar notan av detta, säger Stefan Löfven till Sveriges Radio.

Fler klimatnyheter

SVT Nyheter: Allt fler vill tågsemestra när klimatångesten ökar

Altinget: Svensk kritik mot EU:s klimatplan till 2050

SVT Nyheter: 30 års klimatarbete bortblåst om Preem genomför utbyggnad

Bohusläningen: Ny metod ska samla in koldioxid på Preemraff

SVT Nyheter: Miljödomstolen tar inte upp ökade koldioxidutsläpp

Aftonbladet: SJ ska förenkla utlandsresor

Veckans Affärer: Han ska få 10 000 NCC-anställda att ta tåget i stället för flyget – sparar både pengar och miljö

Sveriges Radio: Mer grönska i Kina och Indien

Sydsvenskan: Flygskam kan få oss att flyga i smyg

Sveriges Radio: Trots larm: Mängden plast fortsätter öka

TV4 Nyheterna: Stort intresse för fossilfri ståltillverkning

Debatt, Svenska Dagbladet: Ungas strejk för klimatet är ett unikt fenomen

Debatt, Aftonbladet: Dina politiker saknar insikt om klimatkrisen

Debatt, Nya Wermlands-Tidningen: Hur vill transportföretagen uppnå klimatmålen?

The Guardian: Iceberg twice the size of New York City is set to break away from Antarctica

EarthRights International: Historic supreme court win: World Bank group is not above the law

Veckans klimatnyheter 2019