Om energiuppgörelsen och flygets klimatutsläpp

28 maj – 3 juni 2016

Liberalerna hotar riva upp energiuppgörelse
Det är storbråk inom Alliansen sedan Liberalerna lämnade de pågående energisamtalen, rapporterar Sveriges Radio. Partiledaren Jan Björklund säger att han kommer att jobba för att riva upp en eventuell energiöverenskommelse där de andra allianspartierna ingår.

Jan Björklund påstår felaktigt att alliansregeringens energiöverenskommelse innebar att elcertifikaten för förnybar elproduktion ”ska upphöra 2020”. Detta är helt fel, skriver Svensk Vindenergi i ett pressmeddelande. I alliansens överenskommelse från 2009 står tvärtom, gällande elcertifikatsystemet efter 2020, att den långsiktiga inriktningen ”är en fortsatt successiv ökning av den förnybara elproduktionen”.

– Det är anmärkningsvärt att Liberalernas ledare inte känner till innehållet i alliansens egen energiöverenskommelse, säger Charlotte Unger Larson, vd för Svensk Vindenergi.

Åtta av tio centerpolitiker vill att Centerpartiet i de pågående förhandlingarna ska kräva minst 25 TWh förnybar elproduktion mellan 2021 och 2030. Det framgår av en enkät som Världsnaturfonden WWF och vindkraftsbolaget OX2 har genomfört till centerpolitiker runt om i hela Sverige, enligt en debattartikel i Aktuell Hållbarhet. Det är precis denna nivå som regeringen och Vänsterpartiet har föreslagit. Det är inte ambitiöst, utan till och med något lägre än under alliansregeringens senaste mandatperiod, skriver artikelförfattarna.

– Om vi inte förlänger elcertifikatsystemet kommer Sverige på sikt att tvingas importera el och industrin att drabbas av högre elpris, skriver professor Lennart Söder i en debattartikel i Ny Teknik.

Läs artikeln om Liberalerna och Energikommissionen på Sveriges Radios webbplats

Läs Svensk Vindenergis pressmeddelande ”Björklund har helt fel om alliansregeringens energipolitik”

Läs WWF:s och OX2:s debattartikel i Aktuell Hållbarhet

Läs debattartikeln i Ny Teknik av professor Lennart Söder: ”Det behövs långsiktighet i energidebatten”

Flygindustrin vill se globala regler för minskade utsläpp
Flygbranschens globala samarbetsorganisation Iata vill få till ett gemensamt regelverk för alla länder som ska minska branschens klimatutsläpp. Det fattade Iata beslut om i måndags på sitt årsmöte i Dublin, skriver Reuters.

Iata vill helst se ett system där man kompenserar för koldioxidutsläppen genom att man köper kolkrediter.

– Vi söker ett system som är enkelt och lätt att administrera, det är en nyckelkomponent för vad vi vill gå vidare med. Då är det sannolikt att branschen ställer sig positiv till ett globalt program för klimatkompensation snarare än handel med utsläppsrätter, sa Iatas vd Tony Tyler enligt Reuters.

FN-organet ICAO arbetar med att ta fram ett utkast till en global överenskommelse för att minska flygindustrins klimatavtryck.

Läs hela artikeln hos Reuters

Läs Iatas pressmeddelande

Övriga klimatnyheter

Sveriges Radio: Värmen påfrestande för de äldsta och yngsta