Om fossilfri stålindustri och sågat regeringsförslag om klimatkompensation

2 – 8 april 2016

Så ska stålindustrin bli fossilfri
Stålindustrin vill ta ett stort ansvar för att hitta en långsiktig lösning på koldioxidfrågan för stålindustrin och bidra till ett fossilfritt Sverige. Det skriver LKAB:s vd Jan Moström, SSAB:s vd Martin Lindqvist och Vattenfalls vd Magnus Hall i en debattartikel i Dagens industri.

Dagens teknik för stålframställning med koksverk och masugnar innebär att SSAB är Sveriges enskilt största utsläppare av koldioxid. För att ställa om stålindustrin inleder därför SSAB, LKAB och Vattenfall en förstudie om huruvida det går att hitta lösningar för en helt koldioxidfri stålproduktion.

Den teknik som företagen kommer att utforska bygger på att man ersätter kol med vätgas. Med så kallad direktreduktion skulle vätgas kunna användas för att skilja järnet från syret helt utan inblandning av kol. Slutprodukten blir då vatten och järn.

Läs hela debattartikeln i Dagens Industri

Läs mer om satsningen i Ny Teknik

Läs mer om direktreduktion i Miljö&Utveckling

Se SVT:s inslag om Åsa Romsons besök hos SSAB

Saltå Kvarn sågar klimatförslag: ”Huvudet under armen”
Regeringens förslag att slopa skatten för företags klimatkompensation är ett slag i luften och saknar effekt i praktiken. Det anser Saltå Kvarn, trots att företaget efterfrågat skattebefrielsen, skriver Svenska Dagbladet.

– Förut var det ingen som hade tänkt och då var lagstiftningen inte så bra. Nu är det ännu värre för nu har man tänkt och ändå är förslaget riktigt dåligt. Jag vet inte vem det ska gynna. Vi kan inte ens räkna in våra transporter och än mindre klimatutsläpp som sker hos bönderna, säger Johan Ununger till SvD.

Han hänvisar till att företag enligt förslaget bara får kompensera med hjälp av EU:s utsläppssystem, men att många företag kompenserar via andra projekt som tar ett helhetsgrepp. Dessa projekt syftar utöver klimatkompensering till att skapa ekonomiska möjligheter för lokalbefolkningen.

Läs hela artikeln Svenska Dagbladet

Läs Claire Wiggs debattartikel om regeringsförslag i Aktuell Hållbarhet

Övriga klimatnyheter

Aktuell hållbarhet: För tidigt att säga att tillväxt är frikopplad från utsläpp