Om hållbara europeiska investeringar och krav på EU om fossilfritt

13 – 19 februari 2016

Europa världsledande inom hållbarhet
Europa har med god marginal blivit världsledande på hållbara investeringar. Enligt Morningstar är trycket högre på europeiska förvaltare att i sina beslut även ta hänsyn till annat än reda siffror, skriver Svenska Dagbladet.

Kolbolagens aktiekurser har rasat de senaste åren, och det samtidigt som världens börser gått ganska starkt. Det utgör bara ett av flera exempel på den europeiska finansbranschens tillsynes växande intresse för hållbara investeringar.

– Finansmarknaden har helt enkelt insett att det här inte är särskilt bra placeringar på lång sikt, säger Maria Rengefors, Nordeas fondchef.

Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet

Rockström vill att Sverige driver på mer i EU
Ska Sverige bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer så behöver även EU göra klart att det är fossilfritt som gäller, menar Johan Rockström, chef för Stockholm Resilience Centre. Det skriver MiljöAktuellt.

– EU måste på allra högsta nivå göra klart att det här är en överordnad fråga som framöver måste påverka alla sektorer och politikområden, säger Rockström.

Som det ser ut nu verkar dock den ena EU-handen inte riktigt veta vad den andra gör, och ibland är klimatfrågan högsta prioritet men i nästa stund är den det inte. Johan Rockström nämner flera fossiltunga områden som EU hittills misslyckats med att ta ett ordentligt grepp om, exempelvis sjöfarten och flygsektorn, men också jordbruket och den stora importen av varor in till EU.

Läs hela artikeln i MiljöAktuellt

Övriga klimatnyheter

MiljöAktuellt: Wijkman: ”Vi kan inte tänka bort CCS”

Svenska Dagbladet: Röda Korset och Rädda Barnen investerar i olja

Göteborgs-Posten: Klimatsmart företagande en växande trend

MiljöAktuellt: Vindkraften uppe i tio procent av Sveriges elproduktion

Europaportalen: Europeisk fördubbling av förnybar energi

Pacific Business News: 100-procentiga mål om förnybart kan uppnås till rimliga kostnader

Taxi idag: Nordens största biogasanläggning

Car and Driver: »Inga bensindrivna bilar 2050« säger åtta stater och fem länder

SVT Nyheter: Sveriges miljövänligaste förskola

Sveriges Radio, Klotet: Malda maskar till lunch?

Deutsche Welle: Could Morocco’s megaplant revive dreams of Saharan solar?

Dagens Nyheter, Debatt: Svante Axelsson: ”Slopa effektskatten och höj kärnavfallsavgiften”

Dagens Nyheter, Debatt: Replik från Maria Sunér Fleming, Svenskt näringsliv: ”Subventionerad elproduktion har sänkt elpriset”

Dagens Nyheter, Debatt: Slutreplik från energiprofessor Henrik Thunman: ”En omställningsfond betyder inte planekonomi”

MiljöAktuellt, Debatt: Lisa Nordin (MP):”Olönsam kärnkraft kan ersättas”