Regeringen föreslår reduktionsplikt för biodrivmedel / Flygskatten blir av trots kritiken

11 – 17 mars 2017

Regeringen föreslår reduktionsplikt för biodrivmedel
Från den 1 juli 2018 vill regeringen införa reduktionsplikt, där biodrivmedel blandas in i bensin och diesel. Målet är 50 procents inblandning till 2030, skriver fyra ministrar i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Regeringen vill också ändra beskattningen så att den bättre beaktar drivmedels innehåll av biodrivmedel och så att priset vid pumpen hålls oförändrat vid införandet av reduktionsplikten. Etanol och höginblandad fame ska skattebefrias, skriver Dagens Nyheter.

Vidare vill regeringen ha ett regelverk som ser till att bara hållbara alternativ finns tillgängliga vid pumparna. Därför ska regeringen ta fram generella kriterier för hur definitionen av restprodukter ska tolkas, enligt debattartikeln i Svenska Dagbladet.

Svebio välkomnar förslaget, men hade velat se mer.

– De kvoter som föreslås är tyvärr tagna i underkant. Det finns därför en risk att det nya systemet snarare bromsar än stimulerar utvecklingen, säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar.

Regeringens promemoria går nu ut på remiss fram till den 19 april.

Flygskatten blir av trots kritiken
Regeringen går vidare med förslaget om en flygskatt, och planerar att lyfta in det i höstbudgeten. Därmed har den goda möjligheter att gå igenom riksdagen.

Flygskatteutredningen föreslog en skatt på 80 kronor för varje enkel flygresa inom Europa och inom Sverige, samt 430 kronor för resor som är längre än 600 mil. Det kommer regeringen nu att luta sig mot, skriver Aftonbladet.

Flygbranschen är mycket kritisk. De tre flygbolagen SAS, Norwegian och BRA skriver i en gemensam debattartikel i Dagens Industri att det är en symbolskatt som blir ett slag i luften. De vill i stället halvera inrikesflygets fossila utsläpp till 2030 genom att dels flyga med effektivare plan, dels genom att staten ska skapa ekonomiska incitament för investeringar i alternativa bränslen.

Samtidigt är 57 procent av svenskarna positiva till en flygskatt, enligt en undersökning beställd av föreningen Svenskt Flyg. Men få resenärer är beredda att klimatkompensera sina resor, skriver Göteborgs-Posten.

SVT:s politiske kommentator Mats Knutson säger i en kommentar att förslaget är signalpolitik som kommer att ge en mycket liten effekt på utsläppen.

Anna Elofsson, forskare inom hållbar konsumtion på Chalmers, tycker att flygskatten är helt rimlig.

– Det handlar egentligen om en harmonisering av skatten, att flyget inte ska ha ett undantag, säger hon till SVT.

Fler klimatnyheter

Allehanda: ”Skogen kan göra Sverige oberoende av oljan – vem hostar upp en miljard och bygger en fabrik?”

Dagens Industri: Sänkt elskatt för datacenter och höjd skatt på fossila bränslen

Aftonbladet: Slopat bygglov för solceller

Dagens Industri: Preem och Vattenfall i samarbete om biodrivmedel i stor skala

Dagens Nyheter: Stockholm vill ha miljözoner även för dieselbilar

Trelleborgs Allehanda: Utländska subventioner hotar biogasanläggning i Jordberga

Debatt, Dagens Industri: Svante Axelsson: Städerna kommer att fasa ut avgasbilarna

Veckans klimatnyheter 2017

Visa fler