Skrämmande minskning av världens djurbestånd / Över 90 procent av världens barn andas in förorenad luft varje dag

Skrämmande minskning av världens djurbestånd – samma åtgärder behövs som för att minska utsläppen

Världsnaturfonden (WWF) varnar för att en ständigt växande matproduktion och svällande efterfrågan av jordens resurser har orsakat en massiv minskning av jordens djurbestånd, enligt rapporten Living Planet Report.

Totalt minskade antalet ryggradsdjur mellan 1970 och 2014 med 60 procent. Rapporten pekar på att många arter försvinner i oroande takt.

Många åtgärder som skulle förbättra den biologiska mångfalden är samma som behövs för att minska utsläppen och nå de globala hållbarhetsmålen.

– Vi måste tänka till hur vi producerar och konsumerar. Jag tror absolut att vi kan klara detta, men då krävs det omställningar, säger Vicki Lee Wallgren, chef för skog och arter på WWF, enligt SVT Nyheter

Sverige är bland de värsta länderna i världen när det gäller ekologiska fotavtryck per invånare, enligt Natursidan. För att förbättra situationen rekommenderar Världsnaturfonden (WWF) att vi som privatpersoner ska åka mer kollektivt, dra ner på bil- och flygresor, minska köttkonsumtionen, handla mer hållbart, se över hemmets elkonsumtion samt spara och investera klimatsmart, skriver Natursidan.

Över 90 procent av världens barn andas in förorenad luft varje dag

Världshälsoorganisationen (WHO) konstaterar att nio av tio barn under 15 års åldern, ca 1,8 miljarder, andas förorenad luft.

Medicinska experter hittar hela tiden nya bevis för att det orsakar hälsoproblem i form av allt från låg födelsevikt till astma, hjärtsjukdomar och sämre utveckling av nervsystemet. Inte sällan leder hälsoproblemen till en för tidig död. 2016 bedömdes hela sju miljoner barn ha dött av luftföroreningar.

Värst är situationen i mindre utvecklade länder i Afrika, i Asien, kring östra Medelhavet och i västra Stilla havet, där man bland annat använder kol och trä som bränsle.

– Förorenad luft förgiftar miljontals barn och förstör deras liv. Alla barn borde ha möjlighet att andas ren luft så att de kan växa och nå sin fulla potential, säger WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom enligt SVT Nyheter.

Enligt WHO är barn särskilt känsliga för luftföroreningar, som oftast är mer koncentrerade vid marknivå. Samtidigt är deras organ och nervsystem, som är under utveckling, mer utsatta för långvariga skador jämfört med vuxnas.

Fler klimatnyheter

Sveriges Radio: Svensk konsumtion skövlar regnskogen

Sydsvenskan: Återvinning räcker inte för att rädda haven

SVT Nyheter: Franska studenternas klimatmanifest: ”Förändringarna som behövs är radikala”