Trafikverket underkänner regeringens klimatpolitik / Isabella Löwengrip vill bli klimatsmart

Trafikverket underkänner regeringens klimatpolitik
Transportsektorn står för en stor del av klimatutsläppen i Sverige. Under en lång rad år har också utsläppen från transportsektorn minskat trots att trafikvolymen ökat. Men nya preliminära siffror från Trafikverket visar att utsläppen ökade med 0,5 procent under 2018 års första 11 månader, rapporterar SVT Nyheter.

Utsläppen från transportsektorn behöver enligt Trafikverket minska med 8 procent per år, för att nå riksdagens mål om 70 procents minskning till 2030. Under 2017 var minskningen bara 2 procent. Trafikverket menar att det behövs fler politiska insatser på alla plan om målen ska nås i tid. Inte minst när det gäller att begränsa lastbilstrafiken.

– Politikerna gör för lite. Det behövs krafttag och tuffare politik. Våra prognoser visar att dagens politik bara räcker till hälften av den minskningen, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets måldirektör, till SVT Nyheter.

Isabella Löwengrip vill bli klimatsmart
Influencern Isabella Löwengrip har fått utstå stor kritik från bland annat Instagramkonton ”Aningslösa influencers” för sin belastning på miljön. Nu meddelar entreprenören på sin blogg att hon vill bli mer miljömedveten – men behöver extern hjälp. Hon vänder sig till Greta Thunberg.

– Jag har alltid fascinerats av unga människor som har en stark passion och inte lägger sig, utan vågar vara jobbig och stå för sin sak. Att hela vår koncern svänger om nu är tack vare Greta. Jag är jätteimponerad av henne, säger Isabella Löwengrip enligt Expressen.

Löwengrips plan är att anställa en CSR manager för sitt bolag. Det innebär att en anställd vägleder Löwengrips bolag i klimatsmarta val, utifrån ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv.

Fler klimatnyheter

Sveriges Radio: Veckans ord: Flygskam

Skogen: Miljöutskottet säger ja till 100 procents avverkning av tillväxten

Expressen: SAS klimatkompenserar – satsningar på vindkraft