Målstrategi

Westander ska bidra till ökat samhällsengagemang. Våra strategier är företagsledningens viktigaste styrinstrument. För att fungera som styrinstrument behöver strategierna vara noga genomtänkta, tydligt formulerade och närvarande i verksamheten.

Vår målstrategi innebär att vi konkretiserar och genomför företagets strategival genom att sätta kvantitativa mål som regelbundet följs upp. Syftet med målstrategin är att säkerställa att Westanders strategier genomförs effektivt och inte blir hyllvärmare.

1. Målstrategins ledstjärnor
Målen ska vara få och mycket närvarande. Helst ska vi formulera, kvantifiera och följa upp ett enda tydligt och konkret mål som tydliggör vad vi vill uppnå med strategin. Vår målstrategi ska hjälpa oss att motstå frestelsen att mäta för mycket och därmed tappa fokus.

Målen ska stödja företagskulturen. Westandermodellen bygger på frihet och ansvar, med tydliga mål inom ett tydligt ramverk. Westander ska vara en platt organisation byggd runt det totala kundansvaret. Vi vill vara en maximalt flexibel organisation med ett minimum av toppstyrning.

Målen ska främja medarbetarnas inre motivation. Vi ser företaget som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser. Vår målstrategi ska främja viktiga motivationsfaktorer som självstyrning, kompetens och samhörighet.

Målen ska bidra till det viktigaste affärsmålet. Westanders viktigaste affärsmål är att fördubbla byråintäkten på sju år, motsvarande en ökning med 10 procent per år. Vi ska fortsätta att rekrytera, utveckla nya tjänster och kvalitetshöja verksamheten.

2. Risker med kvantitativa mål
Det finns många risker med att sätta kvantitativa mål. Vi strävar aktivt efter att minimera risker som stressrelaterad ohälsa, minskad tillit, minskad flexibilitet, minskad kvalitet, minskat samarbete, minskat nytänkande, administrativ belastning och även minskad inre motivation.

3. Möjligheter med kvantitativa mål
Det som mäts blir gjort. Genom att sätta ett fåtal tydliga mål vill företagsledningen skapa fokus i verksamheten, öka motivation och engagemang, hjälpa medarbetarna att förstå vad som förväntas av dem samt främja självledarskap och entreprenörsanda.

4. Vad innebär målstrategin i praktiken?
Westanders målstrategi innebär stor frihet för medarbetarna att själva bestämma hur de ska nå ett fåtal tydliga mål. Alla konsulter har tre olika kvantitativa mål: ett säljmål, ett kundansvarsmål och ett beläggningsmål. Obligatoriska rutiner uppmuntrar till kundfokus och planering:

  • Daglig registrering: Du registrerar varje dag din tid i Marathon och ditt säljarbete i Upsales.
  • Veckorapportering: Du skickar en timrapport till din chef en gång i veckan.
  • Månadsprognos: Du skickar en prognos till din chef en gång i månaden.

Alla konsulter har ett säljmål i form av ett målintervall på 2–4 bokade första säljmöten per månad. Även helt nyanställda konsulter har ett säljmål på 1 första säljmöte den första månaden, 2 första säljmöten den andra månaden och 2–4 första säljmöten från och med den tredje månaden.

Kundansvarsmålet för pr-konsulter är en samlad fakturering i egna kundansvar på 200 000 kronor per månad. Kundansvarsmålet för seniorkonsulter är en samlad fakturering i egna kundansvar på 400 000 kronor per månad, varken mer eller mindre.

Alla konsulter har dels ett beläggningsmål på 75 procent, varken mer eller mindre, dels ett beläggningskrav på 50 procent. Om en konsult har för låg beläggning är det konsulten själv som måste agera genom att hitta nya uppdrag och erbjuda hjälp i kollegornas kundansvar. Konsultens chef är tillgänglig för coachning.

5. Uppföljning av kvantitativa mål
Konsulternas tre kvantitativa mål följs upp individuellt varje månad. Alla konsulter uppmuntras att i anslutning till den månadsvisa måluppföljningen ha en löpande dialog med sin chef. På Westander är den lönesättande chefen en coach som ska hjälpa medarbetaren att öka sitt bidrag till lönsamheten och därmed sin lön.

Enhetschefen bestämmer själv hur enhetsresultaten ska följas upp i respektive enhet. Företagets samlade resultat redovisas mycket ofta – i syfte att upprätthålla en hög delaktighet och styra verksamhetens fokus i önskad riktning – genom dagliga, veckovisa och månadsvisa statusmejl samt på byråmöten.

Vår målstrategi revideras årligen. Samtliga anställda deltar i revideringen, som leds av företagets vd.

Patrik Westander, 2024-12-16

Läs om vår affärsmodell >>

Läs Pr-handbokens 10 tips om strategi >>

Läs Pr-handboken 10 tips om att sätta mål >>