Opinionsbildning

Opinionsbildning handlar om att påverka människors åsikter kring en samhällsfråga. Allt fler väljer att opinionsbilda som ett verktyg för att påverka politiska beslut, förändra målgruppens beteende eller stärka det egna varumärket.

Aktörer som vågar delta i samhällsdebatten har mycket att vinna. Bra opinionsbildning skapar förtroende, ökar motivationen bland de anställda och bidrar till en positiv samhällsutveckling. Vi hjälper våra uppdragsgivare att identifiera och driva samhällsfrågor som engagerar deras målgrupper och gör skillnad.

Vill du veta mer?

Mattias Falk

Våra specialister inom opinionsbildning

Mattias Falk

Seniorkonsult

Mattias ansvarar för Westanders tjänster inom opinionsbildning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Skapa en kampanjsajt. Länka konsekvent till sajten i alla era digitala aktiviteter, säger Mattias Falk.

Daniel Olsson

Pr-konsult

Daniel ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har han arbetat med lobbying på Unionen och som pr-konsult på Priority Group.
– Utvärdera löpande. Vässa er strategi genom att ständigt mäta och analysera, säger Daniel Olsson.

Erik Arroy Elvén

Pr-konsult

Erik är specialiserad på public affairs. Tidigare har han varit generalsekreterare för Pliktrådet och ordförande för Sveriges förenade studentkårer.
– Påverka beteenden. Människors åsikter formas i hög grad av deras eget agerande, säger Erik Arroy Elvén.

Ida Alterå

Seniorkonsult

Ida är specialiserad på opinionsbildning och public affairs. Tidigare har hon varit ordförande för CUF och ledamot i Centerpartiets partistyrelse.
– Vänd er till namngivna opinionsbildare. Det aktiverar både anhängare och motståndare, säger Ida Alterå.

Johan Lindahl

Pr-konsult

Johan ansvarar för Westanders tjänster inom kampanjer. Tidigare har han arbetat som producent på Sveriges Radio och ledarskribent på Aftonbladet.
– Tala till hjärta och hjärna. Formulera en berättelse som väcker känslor och engagerar, säger Johan Lindahl.

Maja Stridsberg

Affärsområdeschef

Maja är chef för enheten Westander Politik och Opinion. Resumé utsåg henne 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Våga sticka ut hakan. Ett känslobaserat budskap skapar mer engagemang än hårda fakta, säger Maja Stridsberg.

Linnea Sandström Lange

Seniorkonsult

Linnea är specialiserad på public affairs och hållbart byggande. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.
– Välkomna debatten. Se eventuell kritik som en möjlighet att föra ut ert budskap en gång till, säger Linnea Sandström Lange.

Monica Reinebo

Affärsområdeschef

Monica är chef för enheten Westander Digital. Tidigare har hon arbetat hos Socialdemokraterna och på FN:s barnfond Unicef.
– Våga prioritera. Satsa på en eller ett par kanaler som är viktiga för era målgrupper, säger Monica Reinebo.

Ninna Prage

Seniorkonsult

Ninna ansvarar för Westanders specialistområde Hållbar mat. Tidigare har hon arbetat som journalist på bland annat Expressens sajt Hälsoliv och TT.
– Avsätt pengar. Ha en budget för att kunna annonsera och sponsra inlägg i sociala medier, säger Ninna Prage.