Opinionsbildning

Opinionsbildning handlar om att påverka människors åsikter kring en samhällsfråga. Sju av tio svenskar, 70 procent, vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, enligt en Sifoundersökning beställd av Westander.

Allt fler väljer att opinionsbilda som ett verktyg för att påverka politiska beslut, förändra målgruppens beteende eller stärka det egna varumärket. Bra opinionsbildning skapar förtroende och bidrar till att höja kunskapsnivån i det offentliga samtalet.

Vi hjälper våra uppdragsgivare att bli mer fokuserade och proaktiva, bland annat genom konkreta handlingsplaner som omfattar såväl strategi som aktiviteter.

Vill du veta mer?

Kristoffer Housset

Våra specialister inom opinionsbildning

Kristoffer Housset

Affärsområdeschef

Kristoffer är chef för enheten Westander Digital och Opinion. Tidigare har han bland annat varit pressekreterare på Vänsterpartiets riksdagskansli.
– Välj ett huvudbudskap. Ta fram ett budskap som är lätt att förstå och komma ihåg, säger Kristoffer Housset.

Johan Lindahl

Pr-konsult

Johan ansvarar för Westanders tjänster inom kriskommunikation. Tidigare har han arbetat som producent på Sveriges Radio och ledarskribent på Aftonbladet.
– Tala till hjärta och hjärna. Formulera en berättelse som väcker känslor och engagerar, säger Johan Lindahl.

Maja Stridsberg

Seniorkonsult

Maja är specialiserad på opinionsbildning och digital kommunikation. Resumé utsåg henne 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Skapa en kampanjsajt. Länka konsekvent till sajten i alla era digitala aktiviteter, säger Maja Stridsberg.

Mattias Falk

Seniorkonsult

Mattias är specialiserad på opinionsbildning. Tidigare har han arbetat länge som journalist inom tidskriftsbranschen, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Utvärdera löpande. Vässa er strategi genom att ständigt mäta och analysera aktiviteterna, säger Mattias Falk.

Monica Lundbom

Pr-konsult

Monica ansvarar för Westanders tjänster inom digital kommunikation. Tidigare har hon arbetat hos Socialdemokraterna och på FN:s barnfond Unicef.
– Våga prioritera. Satsa på en eller ett par kanaler som är viktiga för era målgrupper, säger Monica Lundbom.

Ninna Prage

Pr-konsult

Ninna ansvarar för Westanders specialistområde Hållbara livsmedel. Tidigare har hon arbetat som journalist på bland annat Expressens sajt Hälsoliv och TT.
– Avsätt pengar. Ha en budget för att kunna annonsera och sponsra inlägg i sociala medier, säger Ninna Prage.