10 tips om att nå ut som kulturaktör

Kultur är kärnan i ett samhälle, men kulturfrågor hamnar ofta i skuggan av andra politiska sakfrågor. Genom att delta i debatten kan kulturaktörer bidra med fler perspektiv och stärka kulturens roll i samhället.

Läs om våra specialister inom kultur och hör gärna av dig till Ninna Prage om du vill ha fler tips.

1. Formulera ert syfte

Slå fast syftet med er verksamhet som kulturaktör, gärna med fokus på hur ni skapar samhällsnytta. Ett tydligt syfte stärker varumärket och kan ge er ökad trovärdighet i debatten.

2. Etablera talespersoner

Utse en eller ett par talespersoner som är väl förankrade i er kulturform. Med tydliga expertroller får ni lättare tillträde till redaktionell media och möten med beslutsfattare.

3. Tala till hjärna och hjärta

Underbygg ert resonemang med fakta och rama in det med en berättelse som väcker känslor. Att komplettera hårda fakta med exempel som berör ökar chansen att mottagaren tar till sig ert budskap.

4. Bidra med lösningar

Beskriv de samhällsutmaningar ni ser och presentera både konkreta politiska förslag och hur ni bidrar till lösningen. Genom ert lösningsfokus visar ni på samarbetsvilja och ansvarstagande.

5. Uppmana till handling

Rikta en tydlig uppmaning till beslutsfattare, branschkollegor eller publik om vad som behöver göras, av vem och när. Ju tydligare ni formulerar den förändring ni vill se, desto lättare kan ni mobilisera stöd.

6. Sök allierade

Samarbeta med aktörer som delar er syn i frågan, gärna från andra kulturområden eller branscher. Breda allianser ökar angelägenheten och genomslaget för ert budskap.

7. Lyft fram innehållet

Dela konkreta exempel från verksamheten som illustrerar ert resonemang. Genom att lyfta fram innehållet synliggör ni värdet av er kulturform och skapar engagemang för er fråga.

8. Använd ambassadörer

Ta vara på det genuina engagemang och de många personliga plattformar som finns inom kultursektorn. Att kroka arm med naturliga ambassadörer stärker trovärdigheten för ert budskap. 

9. Välkomna debatten

Var tydliga med era ställningstaganden och uppmuntra till dialog och replikskiften, både inom och utanför kultursfären. Ju fler som deltar i debatten, desto större utrymme får er fråga.

10. Ta hjälp av publiken

Bjud in besökare, lyssnare och läsare att tycka till om verksamheten och använd deras inspel i er kommunikation. Involvering stärker relationen till målgruppen och visar på er relevans som kulturaktör.