10 tips om att nå ut som kulturaktör
Kultur är kärnan i ett samhälle, men kulturfrågor hamnar ofta i skuggan av andra politiska sakfrågor. Genom att delta i debatten kan kulturaktörer bidra med fler perspektiv och stärka kulturens roll i samhället.
Läs om våra specialister inom kultur och hör gärna av dig till Ninna Prage om du vill ha fler tips.
1. Formulera ert syfte
Slå fast syftet med er verksamhet som kulturaktör, gärna med fokus på hur ni skapar samhällsnytta. Ett tydligt syfte stärker varumärket och kan ge er ökad trovärdighet i debatten.
2. Etablera talespersoner
Utse en eller ett par talespersoner som är väl förankrade i er kulturform. Med tydliga expertroller får ni lättare tillträde till redaktionell media och möten med beslutsfattare.
3. Tala till hjärna och hjärta
Underbygg ert resonemang med fakta och rama in det med en berättelse som väcker känslor. Att komplettera hårda fakta med exempel som berör ökar chansen att mottagaren tar till sig ert budskap.
4. Bidra med lösningar
Beskriv de samhällsutmaningar ni ser och presentera både konkreta politiska förslag och hur ni bidrar till lösningen. Genom ert lösningsfokus visar ni på samarbetsvilja och ansvarstagande.
5. Uppmana till handling
Rikta en tydlig uppmaning till beslutsfattare, branschkollegor eller publik om vad som behöver göras, av vem och när. Ju tydligare ni formulerar den förändring ni vill se, desto lättare kan ni mobilisera stöd.
6. Sök allierade
Samarbeta med aktörer som delar er syn i frågan, gärna från andra kulturområden eller branscher. Breda allianser ökar angelägenheten och genomslaget för ert budskap.
7. Lyft fram innehållet
Dela konkreta exempel från verksamheten som illustrerar ert resonemang. Genom att lyfta fram innehållet synliggör ni värdet av er kulturform och skapar engagemang för er fråga.
8. Använd ambassadörer
Ta vara på det genuina engagemang och de många personliga plattformar som finns inom kultursektorn. Att kroka arm med naturliga ambassadörer stärker trovärdigheten för ert budskap.
9. Välkomna debatten
Var tydliga med era ställningstaganden och uppmuntra till dialog och replikskiften, både inom och utanför kultursfären. Ju fler som deltar i debatten, desto större utrymme får er fråga.
10. Ta hjälp av publiken
Bjud in besökare, lyssnare och läsare att tycka till om verksamheten och använd deras inspel i er kommunikation. Involvering stärker relationen till målgruppen och visar på er relevans som kulturaktör.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.