Om Westander
Westander hjälper företag att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, ofta med målet att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till ökat samhällsengagemang.
Westanders byråintäkt har de senaste tio åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 28 miljoner kronor 2013 till 67 miljoner 2023. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.
Vi är cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap, företagande och marknadsföring.
Så här började det
Westander föddes ur en idé om att förena samhällsengagemang och företagande.
Pr-byrån grundades år 2000 av två bröder, Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör.
Bröderna var på många sätt väldigt olika, men de hade en gemensam idé om att hjälpa företag att ta ställning i samhällsfrågor.
Än i dag tror vi att en konstruktiv debatt bygger broar och skapar tillit mellan människor.
Westanders mission
Vi vill bidra till ökat samhällsengagemang.
Westander är en mötesplats för samhällsengagerade. Vår vision är ett samhälle där en konstruktiv debatt bygger broar och skapar tillit mellan människor.
Vi tror att bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.
Varför Westander?
Vi brukar framhålla fyra skäl att välja just Westander som pr-partner:
Engagemang. Vi tar bara uppdrag som vi själva sympatiserar med. Vårt personliga samhällsengagemang ökar nyttan för uppdragsgivaren.
Öppenhet. Vi vill bidra till den öppna demokratiska processen. Vi gör pr-verktygen tillgängliga för fler och motverkar lobbying med dolda kunder.
Proaktivitet. Vi hjälper våra uppdragsgivare genom att ligga steget före med konkreta förslag. I ett samarbete bidrar vi med fokus, uthållighet och utifrånperspektiv.
Kvalitet. Vi konkurrerar inte med lågt pris, utan med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare. Våra konsulter har flerårig praktisk erfarenhet och djup specialistkompetens.
Utmärkelser
Vi har bland annat fått utmärkelser från Dagens industri, Resumé, analysföretaget Regi och fackförbundet DIK. De senaste tio åren har vi vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå.
Årets arbetsgivare
Sveriges Bästa Byrå
Årets Byrå
Gasellföretag
Superföretag
Högsta kreditvärdighet
Finansiell information
Westander har varje år sedan starten varit ett lönsamt företag. Större delen av byråintäkten kommer från cirka 30 löpande pr-samarbeten som vardera omfattar runt en till två miljoner kronor per år.
Förvaltningsberättelse
Westanders byråintäkt
Likviditet
Resultat
Soliditet
Ägande
Du kanske också vill läsa...
Företagsledare, gör din röst hörd!
Att företag deltar i debatten är motiverande för de anställda, lönsamt för företagen och bra för samhället, skriver Patrik Westander i en debattartikel i Dagens Media.Medierna bidrar till ansvarstagande ledare
Mediegranskning är i grunden bra, eftersom den sätter ett tryck på alla företag att ta samhällsansvar, skriver Frida Blom i en debattartikel i Veckans Affärer.Så skapar pr-byrån samhällsnytta
Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för både demokratin och samhällsutvecklingen, skriver Johanna Look i en debattartikel i Resumé.