Strategi
Hur agerar man strategiskt i en aldrig sinande ström av akuta ärenden och brandsläckning? Det är en vanlig utmaning för många ledare vi möter.
En nyckel är att strategin ska vara enkel. Helst så enkel och tydlig att berörda medarbetare har den i huvudet och slipper leta i långa dokument. För att strategin ska fortsätta vara användbar bör den dessutom utvärderas och utvecklas kontinuerligt.
Vi på Westander hjälper er att agera strategiskt även när arbetsbelastningen är hög. Vi lotsar er genom ett effektivt strategiarbete från analys och vägval till konkret genomförande.
Affärsstrategi
Förändringsstrategi
Kommunikationsstrategi
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom strategi
Maja ansvarar för Westanders tjänster inom Strategi samt för Almedalen. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Ställ en diagnos. Analysera den valda utmaningen och identifiera vad problemet är, säger Katalin Herngren.Amelie ansvarar för Westanders specialistområde Mänskliga rättigheter. Tidigare har hon arbetat med policyutveckling på Kommerskollegium och med rådgivning på Mannheimer Swartling.
– Låt hållbarhetsmålen vara grunden. Då kan strategiarbetet göra skillnad på riktigt, säger Amelie Kvarnström.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Gör en årlig översyn. Utvärdera och uppdatera strategin en gång per år, säger Anders Wennerstrand.Andreas är chef för enheten Westander Medierelationer och Kris. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Fatta strategiska beslut. Bestäm vilka vägval som är mest effektiva för att nå målet, säger Andreas Rolfer Wrangö.Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Sätt ett tydligt mål. Välj ett enda konkret mål för att tydliggöra vad ni ska uppnå, säger Birger Lycken.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart mode och textil. Tidigare har hon arbetat som kommunikations- och miljöansvarig på Lövsta Stuteri.
– Identifiera utmaningen. Bestäm vilket hinder som står mest i vägen för att nå ert mål, säger Emma Rost.Johanna är specialiserad på strategi, varumärkesstrategi och ledarskap. Hon är byråchef, biträdande vd och en av våra mest erfarna konsulter.
– Berätta för omvärlden. Bind er vid masten och kommunicera era övergripande vägval, säger Johanna Look.Johannes ansvarar för Westanders tjänster inom public affairs. Tidigare har han bland annat varit kommunalråd i Nyköping och landstingsråd i Sörmland.
– Inkludera aktiviteter. Se till att strategin leder till handling som tar er närmare målet, säger Johannes Krunegård.Kajsa ansvarar för Westanders tjänster inom kommunicera statistik. Tidigare har hon varit pr-ansvarig på TV4 samt arbetat med hållbarhetskommunikation för Systembolaget.
– Prioritera på riktigt. Fokusera resurserna där de gör störst skillnad och våga välja bort, säger Kajsa Ulfsdotter.Sara ansvarar för Westanders tjänster inom inkluderande kommunikation. Tidigare har hon bland annat varit chef för engagemang och påverkan på Fairtrade Sverige.
– Håll det enkelt. Ju fler som verkligen förstår strategin, desto större möjligheter att lyckas, säger Sara Haraldsson.Sonja ansvarar för Westanders tjänster inom kampanjer. Tidigare har hon bland annat varit byråchef på kommunikationsbyrån Studio Bon.
– Missionera internt. Lägg kraft på att förankra strategin ofta så att den får fäste i organisationen, säger Sonja Nettelbladt.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om strategi
En välfungerande strategi behöver vara noga genomtänkt, tydligt formulerad och närvarande i verksamheten.Strategiworkshop
Vi tar utgångspunkt i en konkret utmaning hos er och arbetar tillsammans en heldag för att utveckla en effektiv strategi.Vi som jobbar på Westander
Vi är cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap och marknadsföring.