Varumärkesstrategi
Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Det handlar om riktning och ledarskap. Om att ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform och börja förflytta varumärket i den riktning ni vill.
Vårt fokus ligger ofta på involverande processledning, kloka strategival och att ta fram användbara texter. Våra specialister inom varumärkesstrategi har hög kompetens även inom angränsande områden som ledarskap, affärsstrategi och marknadsföring.
Att förflytta ett varumärke är ett långsiktigt arbete som kräver fokus och uthållighet. Det handlar dels om att chefer och medarbetare agerar i enlighet med varumärket i det dagliga arbetet, dels om att era väl avvägda budskap kommuniceras konsekvent över tid.
Analys
Plattform
Förflyttning
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom varumärkesstrategi
Johanna är specialiserad på strategi, varumärkesstrategi och ledarskap. Hon är byråchef, biträdande vd och en av våra mest erfarna konsulter.
– Besluta i ledningsgruppen. Varumärkesplattformen är ett viktigt styrinstrument, säger Johanna Look.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Involvera medarbetarna. Gör alla anställda till ambassadörer för varumärket, säger Anders Wennerstrand.Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Beskriv när ni är som bäst. Ta fram formuleringar som höjer er ambitionsnivå, säger Birger Lycken.Frida är chef för enheten Westander Tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Utgå från samhällsnytta. Basera varumärkesstrategin på företagets syfte utöver vinstmaximering, säger Frida Blom.Julia ansvarar för Westanders tjänster inom presentationsteknik. Tidigare har hon bland annat arbetat som skådespelare på Dramaten och copywriter på Wenderfalck.
– Måla upp drömläget. Skapa en tydlig målbild för hur varumärket ska uppfattas, säger Julia Högberg.Kajsa är specialiserad på tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationsansvarig på Friluftsfrämjandet.
– Ta fram en strategi. Tänk noga igenom vilka vägval som krävs för att förflytta varumärket, säger Kajsa Ljungberg.Marie ansvarar för Westanders tjänster inom målgruppsanalys. Tidigare har hon bland annat arbetat på Rädda Barnen med företagssamarbeten.
– Sätt tydliga mål. Formulera ett fåtal konkreta mål över vad ni vill uppnå och följ upp dem årligen, säger Marie Hemberg.Monica ansvarar för Westanders specialistområde Digitalisering. Tidigare har hon bland annat arbetat med kommunikation för Socialdemokraterna och Unicef.
– Delta i debatten. Opinionsbilda kring frågor som är relevanta för er verksamhet, säger Monica Reinebo.Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Undvik floskelfällan. Beskriv varumärket så att det kan fungera som citat i en artikel, säger Sara Arborén.Sonja ansvarar för Westanders tjänster inom kampanjer. Tidigare har hon bland annat varit byråchef på kommunikationsbyrån Studio Bon.
– Uttryck er enkelt. Undvik krångliga varumärkesbegrepp som skapar distans, säger Sonja Nettelbladt.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om varumärken
En praktiskt användbar varumärkes-
plattform, som sammanfattar varumärkets önskade innehåll, kan ge er vägledning i kommunikationen.Kurs: Varumärkesstrategi
För att stärka eller förändra ett varumärke krävs en välgrundad strategi och en plan med konkreta aktiviteter. Vi ger dig inspiration och handfasta råd.Case: Svenska Dagbladet
Morgontidningen Svenska Dagbladet genomförde nyligen en gedigen process för att förtydliga varumärket och få en mer sammanhållen kommunikation.