Branschorganisationer
Branschorganisationer har en nyckelroll i samhällsdebatten och bidrar till att driva branschens utveckling. Genom att delta i debatten kan ni bygga förtroende, skapa samhällsnytta och bättre företräda era medlemsföretag.
Vi på Westander hjälper branschorganisationer att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Ofta är målet att bilda opinion och påverka politiska beslut i frågor som är viktiga för branschen och medlemsföretagen. Oavsett om ni behöver stöd i ett enskilt projekt eller ett löpande pr-samarbete kan vi bidra med kvalificerad rådgivning. Vi erbjuder bland annat strategi, varumärkesstrategi, medierelationer, medieträning, kriskommunikation, ledarskap och public affairs.
Våra specialister har lång erfarenhet av att arbeta med branschorganisationer. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Gör strategiska vägval
Ta fram en varumärkesplattform
Skapa egna nyheter
Medieträna talespersoner
Kristräna ledningen
Främja medarbetarnas motivation
Delta i debatten
Påverka politiska beslut
Nå ut i hela landet
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom branschorganisationer
Andreas ansvarar för Westanders tjänster inom medieträning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Medieträna era talespersoner. Ge dem verktygen för att skapa förtroende i intervjuer, säger Andreas Rolfer Wrangö.Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Främja medarbetarnas motivation. Skapa tydliga ansvarsförhållanden och inför nolltolerans mot gnäll, säger Birger Lycken.Frida är chef för enheten Westander Tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Delta i samhällsdebatten. Stärk ert varumärke, inspirera andra och driv utvecklingen framåt, säger Frida Blom.Johanna är specialiserad på strategi, varumärkesstrategi och ledarskap. Hon är byråchef, biträdande vd och en av våra mest erfarna konsulter.
– Ta fram en varumärkesplattform. Använd den som ett styrinstrument för kommunikationen, säger Johanna Look.Johannes är chef för enheten Westander Public Affairs. Tidigare har han bland annat varit kommunalråd i Nyköping och landstingsråd i Sörmland.
– Påverka politiska beslut. Ta ansvar, ge konkreta förslag och sök samarbete med politiker, säger Johannes Krunegård.Maja ansvarar för Westanders tjänster inom strategi samt för Almedalen. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Gör strategiska vägval. Våga välj bort och fokusera era resurser där de gör störst skillnad, säger Maja Stridsberg.Mattias ansvarar för Westanders tjänster inom opinionsbildning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Nå ut i hela landet. Öka genomslaget med kommunikation på kommunal och regional nivå, säger Mattias Falk.Monica ansvarar för Westanders specialistområde Idrott och friluftsliv. Tidigare har hon bland annat arbetat med kommunikation för Socialdemokraterna och Unicef.
– Skapa egna nyheter. Ta fram en pr-plan som hjälper er att proaktivt skapa egna nyheter, säger Monica Reinebo.Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Kristräna ledningen. Öka sannolikheten att ni hittar risker och åtgärdar problem i verksamheten, säger Sara Arborén.
Du kanske också vill läsa…
10 tips till branschorganisationer
Branschorganisationer har en nyckelroll i samhällsdebatten. Genom att delta i debatten kan ni bygga förtroende, skapa samhällsnytta och bättre företräda era medlemsföretag.Almedalen
Ska ni åka till Almedalen i år? Vi hjälper er med planering, genomförande och utvärdering. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.Bli en skicklig moderator
Vill du bli bättre på att leda seminarier och paneldebatter? Vår öppna kurs Bli en skicklig moderator fick förra året rekommendationsbetyget 9,7 på en tiogradig skala.