Hälsa och forskning
Hälsoklyftorna ökar. Samtidigt får forskningsbaserad kunskap om hälsa inte den spridning den förtjänar.
Företag, myndigheter och organisationer behöver alla delta mer aktivt i hälsodebatten och på så sätt bidra till bättre folkhälsa och kunskapsbaserade beslut. Vi på Westander hjälper våra uppdragsgivare att nå ut med sina budskap.
Våra specialister har lång erfarenhet av att arbeta med hälsofrågor och forskningskommunikation. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom hälsa och forskning
Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Dela med er. Sprid värdefull information till andra hälsoaktörer som kan ha nytta av den, säger Sara Arborén.Amanda ansvarar för Westanders tjänster inom digital kommunikation. Tidigare har hon varit marknadsansvarig på hudvårdsbolaget Emma S.
– Håll det enkelt. Lyft fram det viktigaste och undvik fackspråk för att nå ut bättre, säger Amanda Edfeldt.Andreas är chef för enheten Westander Medierelationer och Kris. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Visa engagemang. Entusiasm smittar av sig, så berätta varför forskningen är viktig, säger Andreas Rolfer Wrangö.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart mode och textil. Tidigare har hon arbetat som kommunikations- och miljöansvarig på Lövsta Stuteri.
– Förstärk det goda. Fokusera på det positiva, eftersom vi gärna vill göra som andra, säger Emma Rost.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Utbildning och skola. Tidigare har hon bland annat jobbat som biträdande presschef i Regeringskansliet.
– Ta vara på statistik. Använd siffror, jämförelser och trender för att skapa ett nyhetsvärde, säger Emma Stark.Julia ansvarar för Westanders tjänster inom presentationsteknik. Tidigare har hon bland annat arbetat som skådespelare på Dramaten och copywriter på Wenderfalck.
– Lär känna era målgrupper. Gör budskapet mer träffsäkert genom en målgruppsanalys, säger Julia Högberg.Linnea ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.
– Utgå från fakta. Basera era hälsobudskap på forskning eller andra kontrollerbara fakta, säger Linnea Sandström Lange.Mattias ansvarar för Westanders tjänster inom opinionsbildning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Våga uttala er. Tveka inte att kommunicera, men tydliggör vad som är belagt, säger Mattias Falk.Monica ansvarar för Westanders specialistområde Digitalisering. Tidigare har hon arbetat med kommunikation för socialdemokraterna och Unicef.
– Tänk digitalt. Använd bild, film eller infografik för att öka genomslaget, säger Monica Reinebo.Ninna ansvarar för Westanders specialistområde Mat och hälsa. Tidigare har hon arbetat som journalist på bland annat Expressens sajt Hälsoliv och TT.
– Knyt an till aktuella händelser. Forskarens perspektiv kan sätta dem i ett nytt sammanhang, säger Ninna Prage.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om hälsokommunikation
Genom att delta i hälsodebatten kan ni bidra till ökad kunskap och bättre folkhälsa. Läs Pr-handbokens 10 tips.Kurs: Kommunicera forskning
Beställ en heldagskurs om hur forskare och kommunikatörer vid universitet och högskolor kan nå ut med sina budskap.Prenumerera på pr-tips
Anmäl dig för att få pr-tips, kursinformation från Pr-skolan och inbjudningar till nätverkande.