10 tips om hållbar mat
Mat engagerar många. Samtidigt går omställningen till en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar livsmedelskedja långsamt. Genom att delta i debatten kan ni inspirera fler till att producera och äta hållbar mat.
Läs om våra specialister inom mat och hälsa och hör gärna av dig till Ninna Prage om du vill ha fler tips.
1. Dra nytta av matglädjen
Utgå från människors engagemang för mat när ni planerar för pr-arbetet. Tänk att ni ska kommunicera lättbegripligt och positivt med goda exempel på hur lätt det är att göra rätt.
2. Definiera samhällsnyttan
Ringa in vad i er verksamhet som bidrar till en positiv samhällsutveckling. Tydliggör för er själva hur era produkter eller tjänster exempelvis skapar bättre miljö eller ökad folkhälsa.
3. Positionera varumärket
Välj ut en eller ett par frågor att fokusera på i pr-arbetet. Skilj er från konkurrenterna med tydliga egna budskap och bli den expert som media kontaktar.
4. Bygg kunskap internt
Informera alla medarbetare löpande om vad ni gör för att bli mer hållbara. Uppmuntra ansvariga för hållbarhets- och kommunikationsfrågor att hålla sig uppdaterade på matområdet.
5. Sök allierade
Berätta för samarbetspartner och andra aktörer inom branschen om ert hållbarhetsarbete. Inspirera genom att föreslå gemensamma pr-aktiviteter som debattartiklar och kampanjer.
6. Sätt i gång direkt
Kommunicera även om åtgärder eller projekt som är planerade eller ligger i startgroparna. Det visar på handlingskraft och transparens, vilket i sin tur bygger förtroende.
7. Lansera talespersoner
Identifiera en eller ett par personer hos er som är särskilt engagerade och pedagogiska. Erbjud medverkan av era experter i intervjuer, paneldebatter och nyhetsinslag.
8. Använd bilder
Ta hjälp av en fotograf och bygg upp en varierad bildbank av hög kvalitet till era pr-aktiviteter. Med tilltalande matbilder når ni lättare fram med era budskap.
9. Hjälp politikerna med lösningar
Knyt an till exempelvis Sveriges livsmedelsstrategi samt miljömål och ta fram konkreta politiska förslag. Opinionsbilda brett och berätta konkret om hur ni själva bidrar.
10. Upprepa, upprepa, upprepa
Ta varje chans att upprepa era viktigaste budskap och sikta på att göra så under en lång tid framöver. Att åstadkomma beteendeförändringar tar tid och kräver uthållighet.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.