10 tips till moderatorn
En skicklig moderator skapar ett dynamiskt samtal som bidrar till arrangörens syfte, ger de medverkande utrymme att briljera och maximerar publikens nytta. För att leda samtalet mot ett tydligt mål måste du vara påläst, förberedd och närvarande.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig moderator och hör gärna av dig till Johannes Krunegård om du vill ha fler tips.
1. Klargör syfte och upplägg
Stäm av med arrangören vad syftet är och vad publiken ska få ut av samtalet. Gå igenom upplägg och frågor med talare och paneldeltagare för att skapa trygghet och tydliga förväntningar.
2. Anpassa till målgruppen
Skräddarsy upplägget efter målgruppens behov och önskemål. Se till att det redan i inbjudan tydligt framgår vem arrangemanget riktar sig till och vad publiken kan förvänta sig.
3. Förbered dig noga
Formulera en kort presentation av ämnet, de medverkande och dig själv. Skriv ner de frågor du tänker ställa och lägg in naturliga övergångar mellan olika delar av samtalet.
4. Gör en tidsplan
Ta fram en detaljerad tidsplan med goda marginaler och se det som din uppgift att hålla koll på tiden. Prioritera dina viktigaste frågor och ta ansvar för att seminariet avslutas i tid.
5. Kom i god tid
Var på plats i god tid för att testa tekniken, välkomna talarna och småprata för att skapa en avslappnad stämning. Stäm av hur ni ska sitta eller stå på scenen så att alla känner sig trygga.
6. Ge energi
Skapa energi i rummet – det är din viktigaste uppgift som moderator. Om du själv har roligt och trivs på scenen så smittar det av sig på både publik och medverkande.
7. Var flexibel
Utgå från dina frågor och hålltider, men var beredd att fånga upp intressanta spår som uppstår i stunden. Lyssna noga på vad som sägs och ställ spontana följdfrågor som fördjupar samtalet.
8. Prioritera publiken
Var publikens röst och försök behålla utifrånperspektivet. Be talarna att förklara krångliga ord och konkretisera invecklade resonemang – och sammanfatta gärna för att öka tydligheten.
9. Styr samtalet
Ta plats som moderator, led samtalet framåt och hjälp talarna att hålla sig till ämnet. Avbryt långa utläggningar och bryt in även när det kommer en alltför lång publikfråga.
10. Avsluta med eftertryck
Avrunda genom att sammanfatta huvudbudskapen, påminna om syftet och tipsa om vart man kan vända sig för mer information. Se till att arrangemanget avslutas med en rungande applåd.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.