”Feltänkt anpassa konsultarvodet till inflationen”
Resume.se den 14 juli 2023
Tanken att byråbranschen ska anpassa sina konsultarvoden till den höga inflationen är feltänkt och orimlig. Byråerna bör i stället ta sitt ansvar för medarbetarnas löneutveckling genom att långsiktigt låta konsultarvodet följa den svenska medellönen, skriver Frida Blom och Patrik Westander.
I dag presenterar SCB nya siffror över inflationstakten i svensk ekonomi. Inflationen för juni var 9,3 procent, mätt enligt konsumentprisindex (KPI). Det innebär att inflationen minskat ytterligare något jämfört med maj då motsvarande siffra låg på 9,7 procent.
Är detta intressant för byråbranschen? Nej, egentligen inte. Den fortsatt höga inflationstakten borde i alla fall inte vara intressant för branschens prissättning. Och det verkar de allra flesta branschkollegor också tycka. När 19 byråer i olika branschkategorier för cirka ett år sedan besvarade en enkät från Resumé uppgav bara sex byråer att de skulle höja priserna framöver för att anpassa sig till inflationen.
Tanken att byråbranschen ska anpassa sina konsultarvoden till den höga inflationen är feltänkt och orimlig. På kort sikt kan inte vår bransch vara den enda delen av svensk arbetsmarknad som i det här läget inte drabbas av reallönesänkningar. Byråerna bör i stället ta sitt ansvar för medarbetarnas löneutveckling genom att långsiktigt låta konsultarvodet följa kundernas löneutveckling.
En helt annan siffra blir då betydligt mer intressant för branschens prissättning, nämligen den svenska medellönen. För några veckor sedan presenterade SCB den uppdaterade siffran för medellönen i Sverige, som 2022 uppgick till 38 300 kronor. Det betyder att medellönen, som år 2000 bara var 20 300 kronor, har stigit med hela 89 procent på 22 år.
Har er byrå höjt konsultarvodet med 89 procent sedan millennieskiftet? I så fall har ni säkrat kundlöneparitet och precis lyckats följa era kunders löneutveckling.
Den byrå som misslyckas med att höja sina konsultarvoden förflyttas över tid – vare sig byrån vill eller inte – från kvalificerad rådgivare till prispressad resurskonsult. Om ett konsultföretag över tid erbjuder en sämre löneutveckling än kunderna så söker sig de mest kvalificerade medarbetarna förr eller senare till kundsidan.
Den svenska arbetsmarknaden är fortsatt stark, med hård konkurrens om den kvalificerade arbetskraften. Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB, berättade häromdagen för TT att den vanligaste frågan han får är ”vart lågkonjunkturen egentligen har tagit vägen”. Regeringen höjde också nyligen sin prognos för svensk BNP för 2023 från minus 1,0 procent till minus 0,4 procent.
De allt ljusare konjunkturprognoserna öppnar för ännu fler byråer att redan efter sommaren bryta en ofta dyster pristrend och i stället etablera en långsiktigt hållbar prisstrategi, med bättre förutsättningar att erbjuda kunderna kvalificerad rådgivning och de anställda en god personalpolitik.
Lever vi själva som vi lär? Pr-byrån Westander har ett enhetligt timpris, från och med i år 2 700 kronor exklusive moms, för alla konsulter, tjänster och kunder. Vi har hittills höjt timpriset med 93 procent sedan millennieskiftet.
Frida Blom, tf byråchef
Patrik Westander, vd
Westander