Westander: ”Elva år utan gratisjobb i pitcher”
Resume.se den 23 oktober 2023
Westander tackar sedan många år nej till alla upphandlingar där byrån förutsätts arbeta arvodeslöst. Vilken reklambyrå kommer att gå i spetsen och konsekvent börja tacka nej till gratisjobb i pitcher? Det undrar Patrik Westander, vd på pr-byrån Westander.
Resumé skrev förra veckan om byråer som gratisjobbar i pitcher och prisdumpar i offentliga upphandlingar: Byråerna vittnar: Så utnyttjas vi i kundernas pitcher. I vissa fall verkar det handla om en vettlös kombination av omfattande gratisjobb i pitcher och prisdumpning i offentliga upphandlingar. Resumés artikel kan läggas till ett stort antal kritiskt granskande artiklar de senaste åren om en osund utveckling i reklambranschen.
För Westander har gratisjobb i pitcher alltid framstått som både oseriöst arbetsgivarskap och uselt affärsmannaskap. Nu är det drygt elva år sedan Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer gemensamt tog fram pitchrekommendationer som avråder från arvodeslöst kreativt arbete. På Westander har vi mycket goda erfarenheter av att konsekvent följa och hänvisa till branschorganisationernas rekommendationer.
Westander tackar nej till alla upphandlingar där vi förutsätts arbeta arvodeslöst. Det gör vi av respekt mot både våra anställda och våra befintliga uppdragsgivare. Vi vill inte devalvera våra anställdas kompetens genom gratisjobb i pitcher. Och vi vill inte heller att våra befintliga uppdragsgivare ska subventionera gratisjobb för möjliga uppdragsgivare.
Självklart är det rimligt att träffa möjliga uppdragsgivare för att kostnadsfritt diskutera eventuellt samarbete. I ett sådant möte är det naturligt att ställa många frågor, för att få en god förståelse för behoven och en tydlig uppfattning om hur en kommunikationsbyrå skulle kunna bistå.
Däremot ser jag det inte som rimligt, vare sig i ett sådant möte eller i en eventuell efterföljande offert, att byrån presenterar konkreta planer för hur vi rekommenderar att den möjliga uppdragsgivaren ska jobba med kommunikation. Framtagandet av sådana planer behöver vila på en gedigen analys och är ett arbete som byrån av kvalitetsskäl bör göra i nära samspel med uppdragsgivaren.
Jag är övertygad om att även reklambyråernas tydliga ställningstaganden för pitchrekommendationerna skulle mötas av respekt på kundsidan. Efterfrågan på pr-tjänster har inte på något vis påverkats negativt de senaste åren. Sedan 2007 har antalet anställda i pr-branschen mer än fördubblats, samtidigt som antalet anställda på svenska reklambyråer har minskat med 11 procent.
Även ett lågkonjunkturår som 2023 förutspår IRM att den svenska annonsmarknaden ska omsätta 48,4 miljarder kronor – långt mer än pr-branschen. Det borde vara mer än tillräckligt för att seriösa reklambyråer ska kunna avstå från både gratisjobb i pitcher och prisdumpning i offentliga upphandlingar.
De nödvändiga pitchrekommendationerna finns på plats för att skapa en sund utveckling även i reklambranschen, men det krävs att etablerade och seriösa byråer börjar följa dem. Vilken reklambyrå kommer att gå i spetsen genom att konsekvent börja tacka nej till gratisjobb i pitcher?
Patrik Westander, vd Westander