Westander: ”Tre pr-tips till reklambranschen”
Resume.se den 14 augusti 2023
Sedan 2007 har antalet anställda på svenska reklambyråer minskat med 11 procent, samtidigt som antalet anställda i pr-branschen har mer än fördubblats. Reklambranschen kan inspireras av pr-branschens framgångar, skriver Patrik Westander på pr-byrån Westander.
Reklam är viktigt. Även ett lågkonjunkturår som 2023 förutspår IRM att den svenska annonsmarknaden ska omsätta 48,4 miljarder kronor – långt mer än pr-branschen. Varför är då reklambranschen så väldigt mycket deppigare än pr-branschen?
Enligt Resumés nyligen genomförda byråledarenkät upplever en klar majoritet av byråledarna att reklamyrket har tappat i status. Hela 23 av 38 byråledare svarade att ”det har tappat i status att jobba inom reklambranschen”. Resumé har de senaste åren bland annat rapporterat om gratisarbete, stillastående arvoden, prisdumpning i offentliga upphandlingar, talangflykt från byråerna, ”uselt arbetsklimat” och en rekordhög reklamtrötthet.
Reklambranschens stagnation – och kontrasten mot pr-branschen – går även att mäta på andra sätt. Enligt den senaste statistiken från SCB har antalet anställda på reklambyråer minskat med över 1 500 personer eller 11 procent sedan 2007. Samtidigt växer pr-branschen snabbt. Under samma tidsperiod, 2007–2021, har antalet anställda på ”konsultbyråer avseende företags pr och kommunikation” mer än fördubblats till 4 215 personer.
Jag tror att reklambranschen kan inspireras av pr-branschens framgångar. Här är tre förslag.
1. Satsa på samhällsengagerad reklam
Besvara frågan om reklamens syfte och existensberättigande utöver ekonomisk tillväxt. Genom att hjälpa företagen att ta ställning i samhällsfrågor med budskap som är väl förankrade i kärnverksamheten kan reklambranschen också bidra till en hållbar samhällsutveckling. Stora samhällsutmaningar, som klimatkrisen och integrationen, kommer inte att finna sin lösning utan all den kompetens, innovationskraft och resursstyrka som finns i företagen. När reklamen är som bäst bidrar den till att fler företag tar ställning i samhällsfrågor och bygger sitt varumärke. Därmed stärker de också företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer och blir mer attraktiva arbetsgivare.
2. Höj timpriset löpande
Genomför prishöjningar som följer medellönen i Sverige så att konsultarvodet följer kundernas löneutveckling. Om ett konsultföretag över tid erbjuder en sämre löneutveckling än kunderna så söker sig de mest kvalificerade medarbetarna förr eller senare till kundsidan. Har er byrå höjt konsultarvodet med 89 procent sedan millennieskiftet? I så fall har ni säkrat kundlöneparitet och precis lyckats följa era kunders löneutveckling. Alla byråer behöver en långsiktig prisstrategi för att säkerställa kundlöneparitet och fortsätta rekrytera kvalificerade medarbetare.
3. Samarbeta med pr-byråer
Kroka arm med en pr-partner som kan hjälpa er att ta fram och genomföra pr-aktiviteter för att förankra och förstärka samhällsengagerad reklam. Det blir sällan bra när reklambyråer sent i processen vill ”hitta på lite pr” eller utan specialistkompetens själva genomföra pr-arbetet från grunden. En kvalificerad pr-byrå kan sammanställa en rapport i samhällsfrågan, skriva en debattartikel, beställa en opinionsundersökning, förbereda ett frågor och svar-dokument, formulera enkla och tydliga budskap och budskapsträna kundens talespersoner. Det kan reklambyrån som regel lika lite om som vi på Westander kan om reklamhantverket.
Annonsmarknadens cirka 50 miljarder kronor i årlig omsättning borde vara mer än tillräckligt för att seriösa reklambyråer ska kunna både erbjuda attraktiva arbetsplatser åt medarbetarna och skapa affärs- och samhällsnytta åt kunderna. Kanske är utmaningen att en viktig fråga diskuteras alltför sällan: Vad är egentligen bra reklam – inte bara för kunderna, utan också för medarbetarna och för samhället?
Jag brukar säga att bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta. Vilka förhållningssätt har potential att skapa mer framtidsoptimism i reklambranschen?
Patrik Westander, vd, Westander