Apoteket och Westander avslutar pr-samarbete

Apoteket och pr-byrån Westander avslutar ett mångårigt samarbete. Apoteket har nu slutfört en upphandling av pr-tjänster, där drygt 20 pr-byråer gjort upp om att få leverera 1.000 konsulttimmar per år.

– Som ett resultat av samarbetet med Westander har vi mångdubblat vårt mediegenomslag och arbetar numera proaktivt med pr på ett helt annat sätt än tidigare. Men efter fyra år är det dags att gå vidare, säger Andreas Rosenlund, presschef på Apoteket.

Apoteket och Westander har sedan 2002 haft ett pr-samarbete som nu upphör i april. Samarbetet har omfattat publicitet och opinionsbildning som stöder Apotekets mål – att göra Sverige friskare – samt att skapa publicitet kring Apotekets egenvårdssortiment.

– Det har varit både väldigt angeläget och högintressant för Westander att få jobba för folkhälsa tillsammans med Apoteket. Samarbetet har varit ett av våra allra mest givande genom åren, säger byråns vd Patrik Westander.

Apoteket har utvärderat drygt 20 byråer i en upphandling av pr-tjänster. Upphandlingen omfattar leverans av cirka 1.000 pr-konsulttimmar per år. Apoteket jobbar med Forsman & Bodenfors som reklambyrå och OMD som mediebyrå.

Pr-byrån Westander har för närvarande 22 anställda, jämfört med 16 anställda för ett år sedan. Byrån har cirka 45 aktiva kundrelationer. Westander utsågs nyligen, för andra året i rad, till Sveriges Bästa Pr-byrå av Resumé. Under 2006 utsågs Westander också till snabbväxande Gasellföretag av Dagens Industri och ekonomiskt högpresterande Superföretag av Veckans Affärer.