Blåkläder utsett till Årets samhällsnytta 2024

Klädföretaget Blåkläder fick i dag utmärkelsen Årets samhällsnytta för sitt arbete med att inspirera en bransch med stora hållbarhetsutmaningar att ta större ansvar för sin produktion. Utmärkelsen går till den av pr-byrån Westanders kunder som särskilt har bidragit med samhällsnytta under det gångna året.

– Blåkläder är ett lysande exempel på en aktör som vill bidra till hållbar utveckling i hela sin bransch. Därför får de priset Årets samhällsnytta 2024, säger Johanna Look, byråchef på Westander och juryns ordförande.

Klädföretaget Blåkläder kom på första plats med följande motivering: ”Klädföretag med god kontroll över sin värdekedja kan lättare förbättra arbetsvillkoren och minska sin klimatpåverkan. Blåkläders sju fabriker tillverkar 90 procent av de plagg företaget säljer. Tack vare egen produktion och få leverantörer har Blåkläder under året kunnat påbörja märkningen av sina kläder med Oeko-Tex Made in Green – den kanske tuffaste hållbarhetsmärkning som finns för kläder.”

På andra plats kom Nätverket för solparker vars arbete bidrar till en snabbare elektrifiering av samhället. På tredje plats kom energitjänsteföretaget CheckWatt som opinionsbildar för ett mer mångsidigt synsätt på framtidens elsystem.

Mäklarföretaget Länsförsäkringar Fastighetsförmedling får juryns hederspris Årets pr-insats för sin opinionsbildning kring hur klimatförändringarna påverkar våra bostäder och hela samhället.

Kundansvariga på byrån har nominerat samarbeten i samråd med uppdragsgivaren. Bland de inkomna nomineringarna har byråns konsulter röstat fram tio finalister. Därefter utsåg en jury vinnande samarbeten på första, andra och tredje plats samt ett hederspris. Vinnarna får diplom och blommor.

Juryn har utgjorts av Westanders ledningsgrupp bestående av ordförande Johanna Look, byråchef, Patrik Westander, vd, Ulrika Sandström, HR- och stabschef, Tim Westander, affärsutvecklare, samt affärsområdescheferna Anders Wennerstrand, Andreas Rolfer Wrangö, Frida Blom, Jessica Henryson och Sebastian Stjern.

– Gemensamt för oss som jobbar på Westander är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Den här utmärkelsen är ett roligt sätt att årligen påminna både oss själva och våra kunder om den samhällsnytta vi skapar tillsammans, säger Johanna Look.

Första plats: Blåkläder
Juryns motivering: Klädföretag med god kontroll över sin värdekedja kan lättare förbättra arbetsvillkoren och minska sin klimatpåverkan. Blåkläders sju fabriker tillverkar 90 procent av de plagg företaget säljer. Tack vare egen produktion och få leverantörer har Blåkläder under året kunnat påbörja märkningen av sina kläder med Oeko-Tex Made in Green – den kanske tuffaste hållbarhetsmärkning som finns för kläder.

Kontaktperson: Fredrika Karlsson, pr-ansvarig
Arbetsgrupp på Westander: Andreas Rolfer Wrangö (kundansvarig), Kajsa Ljungberg och Julia Högberg

Andra plats: Nätverket för solparker
Juryns motivering: Solparker har en enorm potential att snabbt bidra med stora mängder förnybar, billig el som kan minska klimatutsläppen och pressa elpriserna. Genom att sprida kunskap kring markbaserad solkraft och ta fram underlag till politiska beslut vill Nätverket för solparker accelerera energiomställningen och bidra till en snabbare elektrifiering av samhället.

Kontaktperson: Madeleine van der Veer, verksamhetsledare
Arbetsgrupp på Westander: Jessica Henryson (kundansvarig) och Kajsa Ulfsdotter

Tredje plats: CheckWatt
Juryns motivering: Den flexibilitet batterier och andra energiresurser kan bidra med beräknas kunna minska utbyggnadsbehovet i lokala elnät med upp till 80 procent. I Sverige skulle det kunna ge en samhällsbesparing på 480 miljarder kronor. CheckWatt har under 2024 anslutit stora volymer flexibilitet och opinionsbildat för ett mer mångsidigt synsätt på framtidens elsystem, bland annat med Batterirapporten 2024.

Kontaktperson: Dan-Eric Archer, vd
Arbetsgrupp på Westander: Andreas Rolfer Wrangö (kundansvarig), Jessica Henryson, Jonas Bane och Erik Arroy Elvén

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling får juryns hederspris Årets pr-insats för sin opinionsbildning kring hur klimatförändringarna påverkar våra bostäder och hela samhället. Ett angeläget budskap från en oväntad avsändare. Årets pr-insats bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta.

Kontaktperson: Per Sangrud, PR- och hållbarhetschef
Arbetsgrupp på Westander: Sebastian Stjern (kundansvarig), Rebecka Kvart och Marie Hemberg

Övriga sex finalister:

  • Holmen
  • Human Bridge
  • Ragn-Sells
  • Skellefteå Kraft
  • Sparbanken i Karlshamn
  • UN Global Compact

Westanders byråintäkt har de senaste tio åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 28 miljoner kronor 2013 till 67 miljoner kronor 2023. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.