Diet Doctor väljer Westander

Kostrådgivaren Diet Doctor, världens största lågkolhydratsajt, har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander. Samarbetet handlar om att utveckla varumärket i syfte att hjälpa fler människor till en bättre hälsa.

– Fetma och diabetes typ 2 är våra nya folksjukdomar. Lågkolhydratkost kan vara en lösning för många och har också godkänts som behandling av Socialstyrelsen. Vi vill göra lågkolhydratkost enkelt och inspirerande, säger Andreas Eenfeldt, läkare och vd på Diet Doctor.

Diet Doctor erbjuder kostråd, recept och inspiration inom lågkolhydratkost, i syfte att hjälpa människor förbättra sin hälsa. Runt 420 miljoner människor beräknas ha diabetes typ 2 och 13 procent av världens vuxna befolkning har fetma.

– Samhällsdebatten kring lågkolhydratkost är i dag mycket polariserad. Diet Doctor vill vara en nyanserad röst som lyfter fram nyttan med lågkolhydratkost utan att presentera det som en lösning för alla. Vi ser fram emot att hjälpa till, säger Frida Blom, kundansvarig konsult på Westander.

Med ungefär 200 000 besök på hemsidan varje dag är Diet Doctor världens största lågkolhydratsajt. Företaget har inga annonser, tar inte emot pengar från leverantörer och säljer inga produkter. I stället finansieras verksamheten av medlemsavgifter från de i dag 54 000 medlemmarna, varav merparten finns i USA.

I Westanders arbetsgrupp ingår även Katalin Herngren Bachry, pr-konsult och specialiserad på varumärkesstrategi. Westander är Årets stora pr-byrå 2018 och har de senaste tio åren vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 8 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 40 miljoner 2017. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.