Ecoloco väljer Westander

Nystartade Ecoloco, som säljer trendiga ekologiska barnkläder på webben, har inlett ett samarbete med pr-byrån Westander. Samarbetet avser proaktiva pr-insatser, många riktade mot sociala föräldramedia som bloggar och communitites.

– Ecoloco är ett nystartat företag som från dag ett vill vara med i samhällsdebatten och inspirera småbarnsföräldrar att tänka mer ekologiskt. Vår första riktiga ”kollektion” släpps nu i höst, säger Loa Brynjulfsdottir, Ecolocos grundare.

Loa Brynjulfsdottir fick idén till Ecoloco efter att ha skaffat en body till sin nyfödde son som, enligt instruktionerna, behövde tvättas tre gånger före användning. Hon frågade sig om det verkligen kunde vara bra att klä sin lilla bebis i något som är så giftigt att det måste ”saneras” före användning. När hon inte hittade några glada och vackra ekokläder i Sverige så bestämde hon sig för att starta Ecoloco. Förutom att sälja ekologiska barnkläder och skor har Ecoloco en blogg och ett nyhetsbrev med råd och tips på hur man kan leva i bättre samklang med naturen.

Westanderkonsulterna Jean-Daniel Maurin och Johanna Look kommer att arbeta med uppdraget. Båda har tidigare erfarenheter av att ta fram pr-strategier för ekologiska kläder och av att arbeta mot målgruppen ”miljömedvetna föräldrar som försöker få livspusslet att gå ihop”.

– Ecoloco ligger helt rätt i tiden och det ska bli kul att hjälpa dem arbeta med proaktiv pr, inte minst mot bloggar och communities, säger Jean-Daniel Maurin, kundansvarig på Westander.

Ecoloco är spanska för ”tokig i ekologiskt” och det är just humor, glädje, barnslighet och lite tokighet som Ecoloco vill kommunicera. På ecoloco.se kommer färgglada och funktionella ekologiska barnkläder (0-7 år) att säljas. Allt i butiken är certifierat ekologiskt. Bland de utvalda klädmärkena finns nanoou, Serendipity, by Richter, Lille Lurendrejer, mini-o, Pololo och Living Crafts.