Hetast i Almedalen 2015: #skuggakuten

Cancerfondens #skuggakuten utsågs i dag till Hetast i Almedalen. Konkurrensen var i år hårdare än någonsin med hela 105 nominerade. Utmärkelsen Hetast i Almedalen går till den aktör som lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby.

– Cancerfondens #skuggakuten har inte gått någon obemärkt förbi under årets heta Almedalsvecka. På ett konkret och stillsamt sätt har de riktat ljuset mot den allt vanligare cancerformen hudcancer och samtidigt hjälpt Almedalsbesökarna att skydda sig mot solen, säger Hanna Berheim, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Pr-byrån Westander delar för nionde året i rad ut priset Hetast i Almedalen till den aktör som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan i Visby. Alla som vill har kunnat nominera och i år tävlade 105 unika nomineringar om priset.

Juryns motivering:

Cancerfondens #skuggakuten har under veckan stillsamt belyst ett allvarligt ämne genom att tala Almedalens språk. En väl genomförd och på många sätt klassisk kampanj har uppmärksammat oss på hur man skyddar sig från hudcancer, som är den cancerform som ökar mest. Cancerfondens ljusskygga livvakter har snabbt kommit till undsättning när den svenska sommarsolen har bränt som värst.

Övriga finalister till Hetast i Almedalen 2015:

50/50-klubbens mingel rivstartade veckan, och satte avtryck in på bara skinnet och fick fart på jämställdhetsdebatten.

Coops #Detärinsidansomräknas vill minska matsvinnet och stoppa utseendefixeringen i fruktdisken. Den fula frukten påminner oss om att hållbarhet är mer än en polerad yta.

Rädda Barnens #otyst är en helgjuten kampanj för att uppmärksamma alla barn som dör på Medelhavet. Med en #otyst minut manade Rädda Barnen till eftertanke långt utanför Almedalen.

UR och Eskelhem skolas #ÄrDetSant #Almedalen. Med enkla och på samma gång svåra frågor om källkritik ställde elever makthavare mot väggen. Mitt i Almedalsbruset uppmärksammades grundläggande frågor om sanningshalten i samhällsdebatten.

Juryn för Hetast i Almedalen 2015

• Albin Falkmer, informationschef, Samhall
• Fredrik Kron, verksamhetschef, Ideell Arena
• Hanna Berheim, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
• Karin Zingmark, marknadschef, Microsoft
• Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
• Stina Morian, opinionsrådgivare, PromeMorian

Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen

• 2014 utsågs ärkebiskop Antje Jackelén, som står för allt det som Almedalen är – öppenhet, tillgänglighet och personliga möten. Hon var en samlande och tydlig röst för alla människors lika värde.

• 2013 belönades #sittmeddawit. Initiativet av Stödkommittén Free Dawit med samarbetspartners engagerade deltagarna och gjorde det enkelt att dela både en upplevelse och ett budskap.

• 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

• 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

• 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

• 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

• 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

• 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Pressmeddelanden 2015

Visa fler