Medieträningstips årets nyhet i Pr-handboken
I dag släpper Westander den sjuttonde upplagan av Pr-handboken, med 300 tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Nytt för i år är bland annat 10 tips till medietränaren.

– Vi vill hjälpa företag och organisationer att bygga sin egen pr-kompetens. Genom att utveckla kompetensen att medieträna internt kan fler undvika att bli beroende av konsulter, säger Westanders medieträningsexpert Andreas Rolfer Wrangö.
Pr-handboken 2021 innehåller totalt 90 helt nya tips. Utöver medieträningstipsen handlar de nya tipslistorna om allt från hur man tar fram en digital strategi och förankrar varumärket till hur man tar fram budskap och blir tankeledare.
– Westander vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor, säger Westanders vd Patrik Westander.
Berättelsen om Pr-handboken börjar kring millennieskiftet med ett inställt föredrag för Djurens Rätt. Henrik Westander hade sammanställt över 15 års erfarenhet av att opinionsbilda mot svensk vapenexport. Nu hade han 101 praktiska pr-tips, men inga åhörare. Ur misslyckandet föddes idén om en kostnadsfri handbok för att göra pr-verktygen tillgängliga för fler.
Pr-handboken har hittills utkommit i 17 upplagor och tryckts i totalt 242 000 exemplar. Många fler tipslistor finns att läsa på westander.se, där Pr-handboken förra året hade 69 000 unika sidvisningar. Mångfaldigande av Pr-handboken är tillåtet med angivande av källan.
Välkommen att kontakta någon av våra konsulter för expertkommentarer.