Så skriver du ett pressmeddelande

Pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan utökar rådgivningen på hemsidan, www.www.westander.se, med 20 tips om hur man skriver ett pressmeddelande.

– Jag har aldrig begripit varför en del kunder betalar tiotusentals kronor för att pr-byrån ska skriva ett pressmeddelande. Baserat på en enkel mall kan de flesta snabbt lära sig att skriva bra pressmeddelanden, säger Patrik Westander.

Westanders pr-tips på hemsidan kan användas både som inspirationskälla och checklista. Den övriga rådgivningen består bland annat av 101 publicitetstips, 40 lobbyingtips, 8 debattartikeltips och 22 tips för den som ska vara med i TV.

– Våra pr-tips är framförallt tänkta att hjälpa ideella organisationer och mindre företag att kommunicera mer effektivt med media och politiker. Men flera storföretag skulle också behöva checka av sina rutiner för pressmeddelanden mot våra 20 praktiska tips, säger Patrik Westander.

Ett av de 20 tipsen:

”Ring inte mottagaren och fråga om pressmeddelandet har kommit fram. (Det har det!) Däremot går det alltid bra att ringa på förhand och fråga om det finns ett intresse för nyheten.”