Sebastian Stjern leder Westander Företagskommunikation

Sebastian Stjern blir chef för pr-byrån Westanders nystartade affärsområde specialiserat på företagskommunikation. Han kommer att ingå i Westanders ledningsgrupp.

– Det känns otroligt roligt att ytterligare vässa Westanders tjänster inom företagskommunikation. Sju av tio svenskar, 70 procent, vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten, säger Sebastian Stjern, affärsområdeschef för Westander Företagskommunikation.

Sebastian Stjern är delägare och har jobbat åtta år på Westander. Tidigare har han bland annat arbetat som projektledare i fordonsindustrin, på både Saab och Volvo, startat och varit vd för skjorttillverkaren The Fair Tailor och jobbat med socialt entreprenörskap på Stockholms universitet.

– Sebastian Stjern har stort förtroende bland kollegorna och kommer att bidra till en positiv dynamik i ledningsgruppen. Dessutom brinner han verkligen för att ännu fler företag ska ta klivet ut i samhällsdebatten, säger Westanders vd Patrik Westander.

Företagskommunikation innefattar allt från finansiell kommunikation, IR, årsredovisningar och hållbarhetskommunikation till budskaps- och varumärkesplattformar, kris- och internkommunikation. Företag svarade under förra året för 64 procent av Westanders byråintäkt.

Westander Företagskommunikation består från starten av tre konsulter: Sebastian Stjern, Elisabeth Grunditz och Emma Rost. Det nya affärsområdet har målet att rekrytera ytterligare tre konsulter under 2022.

De senaste tio åren har Westander vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Företaget vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 6 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 45 miljoner 2020. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.