Westander får öppenhetspris

Pr-byrån Westander tilldelades priset för bästa öppenhetsinitiativ när Open Knowledge Awards för första gången delades ut i Sverige. Westanders självpåtagna öppenhetskrav när det gäller lobbying låg till grund för utmärkelsen.

– Vi är oerhört stolta och glada över att få Open Knowledge Awards öppenhetspris. Den bristande öppenheten inom pr-branschen är ett demokratiskt problem, men lobbying är i grunden en viktig del av demokratin, säger Westanders vd Patrik Westander.

Westander vann kategorin Best Transparency Initiative när Open Knowledge Awards delades ut på KTH i fredags kväll. Juryns motivering lyfter fram det faktum att Westander tillämpar självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dold uppdragsgivare. Detta innebär bland annat att alla Westanders pågående lobbyinguppdrag redovisas på hemsidan.

– Westanders öppenhet handlar också om att göra pr-verktygen tillgängliga för fler. Många aktörer vill delta i samhällsdebatten, men långt ifrån alla har råd att anlita en pr-byrå, säger Patrik Westander.

Westander släpper varje år en ny upplaga av Pr-handboken, med över 200 tips om hur man skapar publicitet, bildar opinion och påverkar politiska beslut. Handboken är gratis för alla och har hittills tryckts i totalt 190 000 exemplar.

Open Knowledge Awards har syftet att uppmärksamma individer, organisationer, företag, myndigheter och kommuner som tillämpat öppen kunskap mest, bäst och på kreativa samt spännande sätt. Open Knowledge Awards genomförs i samarbete med KTH Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 35 miljoner 2015. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

Läs mer om Open Knowledge Awards här.