Westander värvar medieanalytiker
Pr-byrån Westander Publicitet & Påverkan rekryterar medieanalytikern Sofia Sigfridsson från Infopaq. Westander förstärker därmed sin kompetens inom mediebevakning och beräkning av pr-värde.
– Jag vill hjälpa Westanders uppdragsgivare att beräkna pr-värdet av att vara en aktiv samhällsaktör. Många företag och organisationer är rädda för dålig publicitet om de sticker ut hakan, men tystnaden har också en kostnad i form av utebliven pr, säger Sofia Sigfridsson.
Innan Sofia Sigfridsson kom till Infopaq arbetade hon internationellt med marknadsföring och pr för EF Språkresor i Sydney. Dessförinnan jobbade hon med mediebevakning och analys på omvärldsbevakningsföretaget Observer.
– Sofias kompetens som medieanalytiker är efterfrågad och Infopaq har gått i bräschen för att beräkna värdet av publicitet i kronor och ören. Det är precis ett sådant stöd informationsdirektören behöver, när övriga ledningsgruppen hukar sig och helst inte vill delta i samhällsdebatten, säger vd Patrik Westander.
Sofia Sigfridsson börjar på Westander den 1 augusti. Byrån har för närvarande nio anställda och drygt 20 aktiva kundrelationer. Westander har som mål att fortsätta att växa lönsamt genom rekrytering. Byråintäkten ökade med 34 procent under de första fem månaderna 2004, jämfört med motsvarande period föregående år. Vinstmarginalen var 28 procent.