Westanders pr-handbok 2013: Så lyckas du i tv:s debattprogram

På söndag startar politikerveckan i Almedalen. Pr-byrån Westander smygstartar redan i dag genom att lansera Westanders pr-handbok 2013. Först ut att ta del av den nya pr-handboken är 200 nyhets- och debattredaktioner som får den med posten i dag. Nytt för årets version är bland annat tips för deltagande i tv:s debattprogram.

Westanders pr-handbok är en praktiskt orienterad handledning i pr, med drygt 200 tips om hur man lyckas med medierelationer och lobbying. Handboken är gratis för alla, och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man på bästa sätt kontaktar beslutsfattare.

– Många aktörer vill påverka samhällsdebatten, men långt ifrån alla har råd att anlita en pr-byrå. Med pr-handboken vill vi dela med oss av pr-branschens kunskaper om hur man skapar publicitet, bildar opinion och påverkar politiska beslut, säger Birger Östberg, projektledare för Westanders pr-handbok 2013.

Nytt i årets upplaga är kapitlen ”20 tips för tv:s debattprogram” och ”5 tips om bilder”. I årets upplaga berättas det också om tre olika exempel av framgångsrikt pr-arbete.

– Program som Debatt och Kvällsöppet fyller en viktig funktion när det gäller att engagera en bred publik i samhällsfrågor. Den som har ett relevant budskap bör inte missa chansen, säger Birger Östberg.

Årets upplaga är den nionde i ordningen och trycks i 16 000 exemplar. Westanders pr-handbok har tryckts i totalt 126 000 exemplar genom åren.