FN kan stänga EU:s utsläppshandel för flyget / Sverige ska leda internationellt initiativ för minskade industrisläpp

FN kan stänga EU:s utsläppshandel för flyget

Under veckan möts FN:s internationella civila luftfartsorganisation Icao i Montreal, Kanada för att bland annat diskutera EU:s utsläppshandelssystem, rapporterar Dagens industri.

Inför mötet har EU:s transportministrar skrivit under en position som går ut på att EU inte ska försvara sin rätt att behålla flygresor inom EU i utsläppshandeln. En position som går emot EU-kommissionens och parlamentets syn.

Flygresor inom EU har ingått i utsläppshandelssystemet sedan 2012. Enligt Icao:s förslag ska organisationens system för att begränsa utsläpp från flyget vara exklusivt, det vill säga inga parallella system ska tillåtas. Icao:s frivilliga system, Corsia, innebär att tillkommande utsläpp från 2021 ska kompenseras, rapporterar Dagens industri.

Sverige ska leda internationellt initiativ för minskade industriutsläpp

Sverige kommer, tillsammans med Indien, att leda ett nytt FN-understött internationellt initiativ för minskade utsläpp inom industrin, rapporterar SVT Nyheter. FN:s generalsekreterare António Guterres har bett inbjudna ledare att ta med sig konkreta planer.

– Jag konstaterar att Guterres vänder sig till Sverige och Indien för att ta ledning i just det här ämnet och det tyder på ett stort förtroende, säger statsminister Stefan Löfven.

En ny grupp ledd av de två länderna kommer att presenteras under måndagens toppmöte, enligt SVT:s uppgifter. Företag som bland andra svenska LKAB och Scania kommer även att ingå i gruppen, vars arbete handlar om att gemensamt hitta en väg för att leva upp till Parisavtalet om minskade koldioxidutsläpp.

Under måndagen väntas den svenska regeringen gå ut med ett pressmeddelande angående det FN-understödda initiativet.

Fler klimatnyheter

SVT Nyheter: Greta Thunberg efter jättemötet i New York: ”Det är en sån seger”

Dagens industri: 130 banker lovar större ansvar för hållbarhet

SVT Nyheter: Senaste femårsperioden varmaste som uppmätts

Omvärlden: Folkets klimatkonferens: ”Vi måste förena klimatfrågan och mänskliga rättigheter”

Dagens industri: Ikea investerar 25 miljarder i vind- och solenergi

Sveriges Radio: Indien ska klara globala vattenmålet

Miljö & Utveckling: Ny rapport om Sveriges miljöteknikexport

Sveriges Radio: Kolinlagring allt viktigare åtgärd för att rädda klimatet

Debatt, ETC: Global fackorganisation: Stötta klimatstrejken!

Debatt, Expressen: Farligt människoförakt ökar i klimatdebatten

Debatt, Aftonbladet: Försvara dem som försvarar vår planet

Reuters: Big companies commit to slash emissions ahead of UN climate summit

The Guardian: Greta Thunberg to Congress: ’You’re not trying hard enough. Sorry’