Arbetsmarknad
Frågan om kompetens och omställning står högt på agendan för allt fler branscher. Digitaliseringen, elektrifieringen och klimatanpassningen ställer nya krav på Sverige som kunskapsnation och innebär att det behövs nya lösningar för att klara kompetensförsörjningen.
En välfungerande arbetsmarknad kräver konstruktiva lösningar och samarbete. Vi på Westander vill bidra till en lösningsorienterad debatt om framtidens arbetsmarknad. Westander har kollektivavtal och är medlem i Almega.
Våra specialister analyserar, opinionsbildar och påverkar utvecklingen på arbetsmarknadsområdet. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom arbetsmarknad
Linnea ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.
– Följ samhällsdebatten. Era budskap får större spridning om ni knyter an till en aktuell fråga, säger Linnea Lange.Gustav är specialiserad på tankeledarskap. Tidigare har han bland annat jobbat som politisk sakkunnig för Socialdemokraterna i Regeringskansliet.
– Gör en branschanalys. Visa hur ni konkret bidrar till framtidens kompetensförsörjning, säger Gustav Larsen Lind.Ida är specialiserad på opinionsbildning och public affairs. Tidigare har hon varit ordförande för CUF och ledamot i Centerpartiets partistyrelse.
– Utgå från syftet med er verksamhet. Involvera hela organisationen och förankra arbetet internt, säger Ida Alterå.Linn ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart byggande. Tidigare har hon bland annat varit medlemsutvecklare på Byggnads.
– Profilera era talespersoner. Dela er kunskap om frågor som är viktiga för branschen, säger Linn Svansbo.Maja är chef för enheten Westander Public Affairs. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Tala till hjärta och hjärna. Formulera en berättelse som väcker känslor och engagerar, säger Maja Stridsberg.Mattias ansvarar för Westanders tjänster inom opinionsbildning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist, bland annat på Bonnier Tidskrifter.
– Skriv en rapport om er fokusfråga. Lyft fram era förslag på konkreta lösningar, säger Mattias Falk.Rebecka är specialiserad på public affairs. Tidigare har hon bland annat varit organisationsansvarig på Liberalerna i Stockholms län.
– Berätta om hur er verksamhet skapar samhällsnytta. Då får ni lättare gehör hos beslutsfattarna, säger Rebecka Kvart.Sebastian är chef för enheten Westander Corporate Communications. Tidigare har han bland annat startat och varit vd för skjortföretaget The Fair Tailor.
– Visa på bred förankring. Kroka arm med aktörer från olika delar av samhället för att bilda opinion, säger Sebastian Stjern.Victor är specialiserad på digital kommunikation och opinionsbildning. Tidigare har han varit strateg i fackföreningen Kommunals ledningsstab.
– Sök samförstånd. Möjligheten att påverka ökar om både fack och arbetsgivare står bakom ert förslag, säger Victor Ahlén.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om opinionsbildning
Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för både demokratin och samhällsutvecklingen. Vi delar med oss av pr-branschens kunskaper.Kurs: Digital strategi
Att engagera i sociala medier är inte så svårt som det kan låta. Under en heldag ger vi dig handfasta råd, tips på smarta verktyg och en rejäl dos inspiration.Case: Collectum
Tjänstepensionsföretaget Collectum vill att fler ska känna till hur viktig tjänstepensionen är. Viktigast är att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension.