Hållbar industri
Industrin står för nästan en tredjedel av Sveriges samlade utsläpp och branschens klimatpåverkan måste minska snabbt. Samtidigt har svensk industri stora möjligheter att leda den globala omställningen till ett mer hållbart samhälle.
Svenska industriföretag kan både stärka sina varumärken och inspirera andra genom att delta i hållbarhetsdebatten. Vi på Westander hjälper våra uppdragsgivare att kommunicera effektivt för att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut.
Våra specialister har ett stort engagemang för industrins omställning och lång erfarenhet av att arbeta med klimat- och hållbarhetsfrågor. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom hållbar industri
Kajsa ansvarar för Westanders tjänster inom kommunicera statistik. Tidigare har hon varit pr-ansvarig på TV4 samt arbetat med hållbarhetskommunikation för Systembolaget.
– Lyft fram allmänintresset. Politiker fattar inte beslut utifrån enskilda företags intressen, säger Kajsa Ulfsdotter.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Besluta i ledningen. Säkerställ att ledningsgruppen känner ägandeskap för hållbarhetsarbetet, säger Anders Wennerstrand.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart mode och textil. Tidigare har hon arbetat som kommunikations- och miljöansvarig på Lövsta Stuteri.
– Var öppen med utmaningar. Hymla inte med de områden där ert företag har en bit kvar, säger Emma Rost.Jessica är chef för enheten Westander Klimat och Energi. Aktuell Hållbarhet utsåg henne 2018 till en av de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige.
– Bygg förtroende. Visa att ni har värdefull kunskap som behövs för att fatta rätt beslut, säger Jessica Henryson.Jonas är specialiserad på opinionsbildning och hållbarhet. Tidigare har han arbetat i miljörörelsen och varit ordförande för Klimatriksdagen.
– Lär av de bästa. Är ni redan bäst i branschen så kan ni studera andra branscher, säger Jonas Bane.Linnea ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.
– Välkomna debatten. Se eventuell kritik som en möjlighet att föra ut ert budskap en gång till, säger Linnea Sandström Lange.Maja ansvarar för Westanders tjänster inom strategi samt för Almedalen. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Koka ner budskapet. Sammanfatta ert budskap i en form som är enkel att sprida vidare, säger Maja Stridsberg.Sebastian är chef för enheten Westander Corporate Communications. Tidigare har han bland annat startat och varit vd för skjortföretaget The Fair Tailor.
– Arbeta långsiktigt. Det tar tid att bygga upp förtroendet hos era målgrupper, säger Sebastian Stjern.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om hållbarhet
Vänta inte med att kommunicera tills ni är helt nöjda och 100 procent hållbara. En tydlig riktning och ärlig ambition skapar förtroende och inspirerar.Kurs: Strategisk hållbarhetskommunikation
Företag som kommunicerar kring hållbarhet stärker varumärket, inspirerar andra och driver hållbarhetsarbetet framåt. Vi ger dig handfasta råd.Vi som jobbar på Westander
Vi är cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap och marknadsföring.