10 tips om att kontakta nyhetsradio
Sex av tio svenskar lyssnar varje dag på radio. Många radiostationer sänder dygnet runt och har nyhetsprogram för många olika ämnen och intressen. Radiomedverkan erbjuder möjlighet till en mer personlig kontakt med era målgrupper.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.
1. Lär känna er station
Lyssna på de radiostationer och program som känns mest relevanta för er verksamhet. Kartlägg vilken typ av innehåll de sänder och vilka ämnen de är intresserade av.
2. Välj rätt program
Skräddarsy ert erbjudande för det programformat som passar er nyhet bäst. En nyhetssändning behöver dagsaktuella tips medan fördjupande specialprogram kan rymma fler perspektiv.
3. Träna er talesperson
Låt er talesperson öva på att formulera sig tydligt, kortfattat och engagerat. Radio är ett flyktigt medium där många lyssnar medan de gör något annat.
4. Använd talspråk
Våga vara personliga och uttrycka er ledigt. Testa att säga de budskap ni vill föra fram i en intervju för att de ska ligga rätt i munnen och inte kännas formella.
5. Tänk på allt som låter
Föreslå hur det ni vill berätta kan illustreras med ljud. Ett vindkraftverk som snurrar eller en maskin som startar kan bli en bra inledning på ett inslag.
6. Avsätt tid att träffas
Erbjud er att komma till radiostudion eller bjud in journalisten till er. Många radiostationer undviker helst telefonintervjuer av ljudkvalitetsskäl.
7. Ta ett helhetsgrepp
Föreslå hur hela sammanhanget där ni uttalar er skulle kunna se ut. Många radioprogram ger utrymme för längre diskussioner där ni kan vara en av flera medverkande.
8. Bjud in till liveintervjuer
Förbered era talespersoner för att kunna ta intervjuer med kort varsel. Radiojournalister gör gärna intervjuer i direktsändning, särskilt vid pågående nyhetshändelser.
9. Var flexibel
Var öppen för att anpassa er eller tillhandahålla ytterligare information baserat på återkoppling från redaktionen. Samarbetsvilja och flexibilitet kan göra stor skillnad.
10. Utvärdera inslaget
Lyssna på inslaget tillsammans med kollegor och analysera vad ni kan lära. Vad gjorde ni särskilt bra den här gången och vad ska ni tänka på nästa gång?
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.