Bli en skicklig pressansvarig

Välkommen till en ögonöppnande kurs om att skapa publicitet! Under en heldag får du verktyg och tips för att få journalister intresserade av er verksamhet, föra fram era budskap och stärka varumärket.

Företag blir allt bättre på att förstå hur nyhetsredaktioner arbetar, själva ta fram nyhetsvinklar som väcker intresse och utveckla budskap som fungerar i media. Vi ger dig konkreta verktyg och praktiska tips för att skapa nyhetsmaterial, skriva bättre pressmeddelanden och kontakta nyhetsredaktioner på ett sätt som ökar chanserna till genomslag.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med medierelationer, opinionsbildning, public affairs eller annan kommunikation och vill bli ännu bättre på att förstå journalisterna och skapa egna nyheter. Det passar utmärkt att gå kursen två kollegor tillsammans eller på egen hand. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter efter kurstillfället.

Kursens innehåll

Introduktion
  • Varför ska ni skapa publicitet?
  • Hur tar jag min nyhet från idé till resultat?
  • Vad är pr?
Skapa egen publicitet
  • Hur arbetar nyhetsredaktioner?
  • Vad blir en nyhet?
  • Hur gör jag mitt nyhetsutspel intressant?
Skriv bra pressmeddelanden
  • Hur använder jag pressmeddelanden för att skapa publicitet?
  • Hur kan jag vässa mina pressmeddelanden?
  • Vilka är de vanligaste fallgroparna?
Kontakta nyhetsredaktioner
  • Vad ska jag tänka på när jag ringer en redaktion?
  • Hur kan jag skapa intresse för min nyhet?
  • Vad ska jag absolut inte säga när jag pratar med en journalist?
Ta fram budskap
  • Vad är ett budskap?
  • Hur tar jag fram budskap som fungerar i media?
  • Praktisk övning: Hur får jag ut mitt budskap i en intervju?