10 tips om att kontakta nyhetssajter

En digital nyhet kan få stor räckvidd, inte minst genom att den blir delningsbar i sociala medier och kan skräddarsys för att nå specifika målgrupper. Genom att utgå från webbjournalistens behov kan ni öka chanserna för publicering.

Läs mer om vår heldagskurs Skapa mer publicitet och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.

1. Välj utifrån målgrupp

Kontakta en nyhetssajt som både når ut till er målgrupp och som er nyhet är relevant för. Undersökningen Orvesto Internet mäter sajters räckvidd och sammanställer målgruppsdata.

2. Rubricera slagkraftigt

Tänk igenom hur ni kan sammanfatta nyheten och väcka intresse hos läsarna. En kort och slagkraftig rubrik hjälper er att sticka ut på nyhetssajter.

3. Använd mycket data

Ta fram underlag till interaktiva grafiker, sökbara kartor eller sorterbara tabeller. Webben erbjuder goda möjligheter att åskådliggöra stora mängder information.

4. Hjälp till med bilder

Gör det enkelt för redaktionen att bildsätta er nyhet genom att länka till lämpliga bilder. Har ni inga egna bilder kan ni tipsa om passande foton från en bildbyrå.

5. Ta fram nyhetsgrafik

Bildsätt er nyhet med redigerbar grafik. Välj ett neutralt manér utan logotyper och bifoga gärna en EPS-fil så att redaktionen kan göra egna anpassningar.

6. Skicka med en film

Visa med en film hur era talespersoner gör sig framför kameran för att öka chansen att få vara med i webb-tv. Nyhetssajternas tv-produktioner behöver ofta experter som är bekväma i tv.

7. Använd hela dygnet

Utnyttja dygnets nyhetstorka effektivt genom att lämna ett nyhetstips klockan 05 eller 21. Många webbredaktioner har behov av nyheter från tidig morgon till sen kväll.

8. Var tillgänglig

Se till att vara tillgänglig de närmaste timmarna efter att du skickat ett pressmeddelande. Det är då sannolikheten är som störst för att en journalist ringer med följdfrågor.

9. Tipsa om uppföljningar

Tänk igenom hur redaktionen kan spinna vidare på er eller någon annans nyhet. Erbjud andra vinklar, nya åsikter eller nya fakta för att ge berättelsen längre liv. 

10. Förbered reaktioner

Planera för de situationer då ni vill kunna reagera snabbt och erbjuda kommentarer. När nyhetstempot växlar upp finns stora möjligheter att nå ut med nya perspektiv.