10 tips om att kontakta nyhetssajter
En digital nyhet kan få stor räckvidd, inte minst genom att den blir delningsbar i sociala medier och kan skräddarsys för att nå specifika målgrupper. Genom att utgå från webbjournalistens behov kan ni öka chanserna för publicering.
Läs mer om vår heldagskurs Skapa mer publicitet och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.
1. Välj utifrån målgrupp
Kontakta en nyhetssajt som både når ut till er målgrupp och som er nyhet är relevant för. Undersökningen Orvesto Internet mäter sajters räckvidd och sammanställer målgruppsdata.
2. Rubricera slagkraftigt
Tänk igenom hur ni kan sammanfatta nyheten och väcka intresse hos läsarna. En kort och slagkraftig rubrik hjälper er att sticka ut på nyhetssajter.
3. Använd mycket data
Ta fram underlag till interaktiva grafiker, sökbara kartor eller sorterbara tabeller. Webben erbjuder goda möjligheter att åskådliggöra stora mängder information.
4. Hjälp till med bilder
Gör det enkelt för redaktionen att bildsätta er nyhet genom att länka till lämpliga bilder. Har ni inga egna bilder kan ni tipsa om passande foton från en bildbyrå.
5. Ta fram nyhetsgrafik
Bildsätt er nyhet med redigerbar grafik. Välj ett neutralt manér utan logotyper och bifoga gärna en EPS-fil så att redaktionen kan göra egna anpassningar.
6. Skicka med en film
Visa med en film hur era talespersoner gör sig framför kameran för att öka chansen att få vara med i webb-tv. Nyhetssajternas tv-produktioner behöver ofta experter som är bekväma i tv.
7. Använd hela dygnet
Utnyttja dygnets nyhetstorka effektivt genom att lämna ett nyhetstips klockan 05 eller 21. Många webbredaktioner har behov av nyheter från tidig morgon till sen kväll.
8. Var tillgänglig
Se till att vara tillgänglig de närmaste timmarna efter att du skickat ett pressmeddelande. Det är då sannolikheten är som störst för att en journalist ringer med följdfrågor.
9. Tipsa om uppföljningar
Tänk igenom hur redaktionen kan spinna vidare på er eller någon annans nyhet. Erbjud andra vinklar, nya åsikter eller nya fakta för att ge berättelsen längre liv.
10. Förbered reaktioner
Planera för de situationer då ni vill kunna reagera snabbt och erbjuda kommentarer. När nyhetstempot växlar upp finns stora möjligheter att nå ut med nya perspektiv.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.