10 tips om att skapa nyheter
En bra nyhet är nyckeln till publicitet och ger en möjlighet att föra fram era budskap. När ni har inventerat vilka nyheter er verksamhet redan genererar kan ni genomföra en kreativ idéprocess för att systematiskt skapa ännu fler.
Läs mer om vår heldagskurs Skapa mer publicitet och hör gärna av dig till Anders Wennerstrand om du vill ha fler tips.
1. Ställ opinionsfrågor
Beställ medialt intressanta opinionsundersökningar som tydligt knyter an till syftet med ert pr-arbete. Med en regelbundet återkommande fråga kan ni också visa på trender.
2. Använd offentlig statistik
Berätta regelbundet om ny offentlig statistik inom ert ämnesområde. Gör även lokalt anpassade versioner genom att exempelvis jämföra med befolkningstal i län och kommuner.
3. Skapa ett index
Lansera ett nytt index genom att sammanställa befintlig statistik. Använd 2–3 olika faktorer som gemensamt speglar den företeelse ni vill väcka uppmärksamhet kring.
4. Gör rankningar
Ta fram rankningar och gör listor i olika kategorier. Media älskar jämförelser – ”hela listan” är ett populärt uttryck – och rankade aktörer bidrar ofta själva till spridningen.
5. Skriv rapporter
Sammanställ enkla och lättillgängliga rapporter om ert ämnesområde. Använd infografik för att underlätta läsningen och på så vis öka genomslaget för rapportens statistiknyheter.
6. Presentera ett förslag
Lägg fram ett konkret förslag på hur ett samhällsproblem ska lösas. Ställningstagandet bör vara kopplat till er kärnverksamhet och frågan ska ha ett allmänintresse.
7. Lansera en expert
Profilera en talesperson som expert på ert ämnesområde. Igenkänningsfaktorn är viktig för media och en etablerad expert kan få många förfrågningar om att uttala sig.
8. Instifta ett pris
Lansera en årlig utmärkelse och tillsätt en extern jury som väljer finalister och utser en vinnare. Genomslaget kan bli särskilt bra om det är välkända pristagare.
9. Skapa en temadag
Trygga er plats i kalendern genom att lansera en egen dag. En temadag ger er möjlighet att på kort sikt kraftsamla kommunikationen och att på längre sikt skapa en ny tradition.
10. Inventera dagsaktualitet
Uppdatera er handlingsplan löpande och låt er inspireras av dagsaktualitet. Skapa en koppling mellan era nyheter och en temadag, högtid, årsdag eller dagsaktuell händelse.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.